Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola (AVKF) rektori hivatalára váltotta ősz elején az Oktatási Hivatal elnökségét Gloviczki Zoltán. Az új rektor eltökélt szándéka, hogy a katolikus pedagógia küldetését képviselve megerősítse a váci főiskola pozícióját, és egy igen nehéz társadalmi kihívást teljesítve pedagógusokat képezzenek az ország északkeleti régiójába, Nógrádtól Szabolcsig.

– Az intézmény kicsit nehezen élte meg az elmúlt években, hogy a felsőoktatási stratégia már nem használja a főiskola fogalmat, ehelyett tudományegyetemekről és alkalmazott tudományok egyetemeiről beszél. Számomra egyértelmű, hogy mi az utóbbi kategóriába tartozunk, de a bizonytalanságból adódóan az AVKF az utóbbi időben elsősorban felnőttképzést, OKJ-s képzéseket kínált, és – noha nagyon színvonalasan folytatta ezeket – kicsit mintha lemondott volna arról a perspektíváról, hogy nappali alapképzésen óvópedagógusokat és alsó tagozatos tanítókat, szociálpedagógusokat képezzen.
Rektorként én ezt szeretném újra visszahozni, világosan képviselve a nevünkben lévő katolikus jelzőt. Ha kívülről nem is látszik, a főiskola életében ez komoly kanyar lesz. Úgy vélem, most különösen nagy szükség van erős pedagógusképző intézményekre, mert a köznevelési rendszert olyan mértékű pedagógushiány éri el néhány éven belül, ami azonnali beavatkozást igényel
– fogalmazott Gloviczki Zoltán, hozzátéve: a hallgatókért folytatott versenyben szerinte előny tud lenni a főiskola „kicsisége”, családias, személyes odafigyelést lehetővé tevő légköre.
Elolvadt az előny
– Országszerte kevés a felvételiző a pedagógus szakokra, de ha az összes meglévő képzőhelyet teljesen feltöltenénk hallgatóval, az is kevés lenne. Szemmel láthatóan egy tragédia felé közeledünk – jósolja a rektor, aki helyettes államtitkárként maga is tevékenyen részt vett a jelenleg hatályos köznevelési törvény, illetve a pedagógus-életpályamodell kidolgozásában.
Gloviczki Zoltán azt mondja, a 2012-ben útjára indított életpályamodell szakmai berkekben nagyon progresszív és innovatív elképzelésnek számított, ám súlyos törést okozott az a pont, amikor az illetményrendszert elszakították a minimálbérrel való együtt mozgástól. – 2012 és 2014 között jól láthatóan megnőtt a felsőoktatásba jelentkezők száma a pedagógusképzésben, sikertörténetnek tűnt a tanár szakosok számára létrehozott Klebelsberg-ösztöndíj is. Sajnos azonban ez az előny mostanra teljesen „elolvadt”, és a pedagógusok korfáját elnézve úgy tűnik, öt-tíz éven belül egyáltalán nem lesz utánpótlás. Már jelenleg is csak úgy tartható a helyzet, hogy félig-meddig jogszerűtlenül foglalkoztatunk nyugdíjasokat, illetve még nem végzett hallgatókat – vázolta a helyzetet a szakember, felidézve: az elmúlt két-három évben rendre azon kellett igyekeznie a kormánynak, hogy a tanári bértábla alsó régióját valahogy a minimálbér fölé tornássza.