Egy éven belül elkészül a következő évtized legjelentősebb közlekedési fejlesztésének részét képező 5-ös metró megvalósíthatósági tanulmánya, és az ehhez kapcsolódó költség-haszon elemzés a Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. (BFK) lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint. A Budapestet és az agglomerációját érintő vasútfejlesztési elképzelés eredményeként egy – a menetidőt jelentősen lerövidítő és a jelenleginél nagyságrendekkel magasabb utasszámot lehetővé tévő –
elővárosi gyorsvasút jönne létre a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak belváros alatti összekötéséből.
Utóbbi két HÉV a Kálvin térig jár majd, és az oda vezető alagúti szakasz tervezése 2023 első felében zárul. – Ma Budapest közlekedésének legnagyobb kihívása, hogy az elővárosokból és a külső kerületekből naponta egymillióan jönnek autóval Budapest belső részeibe, ezt a nyomást kell enyhítenünk – hangsúlyozta Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a kommünikében.
Mint írták, legnagyobb mértékben a ráckevei vonalon csökken a HÉV menetideje:
Ráckevéről a jelenleginél 30 perccel gyorsabban lehet majd a Kálvin térre jutni. Csepelről pedig hét perccel rövidül a közlekedéssel töltött idő ugyaneddig a desztinációig.
A forgalomnövekedés szintén elsősorban a ráckevei vonalon lesz számottevő, ahol a modellezések szerint a HÉV-et használó utasok száma akár megháromszorozódhat.
A tervezői munka a sikeres közbeszerzési eljárás lezártát követően nyár elején kezdődött el, és a fejlesztés jelenlegi stádiumával kapcsolatban arról tájékoztattak, hogy a H5-ös szentendrei HÉV-vonalon modern, akadálymentesített megállókat és Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát terveznek. – A HÉV-fejlesztés első üteme során a HÉV-ek a Közvágóhídnál a föld alá süllyednek, és egy Boráros téri megállóval érik majd el a Kálvin téri állomást. Így a Duna-parti sávról eltűnhet a HÉV-vágány, és ezáltal egy összefüggő, új zöld sétány jöhet létre. A tervek között szerepel a Boráros tér megújítása is: teljesen új szerepet kaphat a mai buszvégállomás, és autótenger helyett egy olyan új zöld tér jöhet létre, amely összeköti a Nagykörutat a Dunával és a Duna-parti sétánnyal – ismertette a tervezés részleteit Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.