Nagy kihívást jelent a helyi tömegközlekedés működtetése

A legtöbb, elsősorban kormánypárti vezetésű nagyvárosban nem emelik a tömegközlekedésben az árakat – van, ahol még további kedvezményt is adnak –, míg más településeken ezzel ellentétes utat járnak be. Több helyen, a reggeli és délutáni csúcsok idején igyekeznek sűríteni a járatokat, miközben összességében azt tapasztalják, hogy egyre kevesebben utaznak a tömegközlekedési eszközökön.

2020. 12. 03. 6:59
null
20200427 Budapest Csak sállal, kendővel vagy maszkkal eltakart arccal szabad felszállni a fővárosi tömegközlekedés járataira a koronavírus-járvány terjedésének megakadályozása érdekében. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Főpolgármesteri Hivatal több csomópontban mosható és vasalható textilmaszkot oszt az utazóknak. fotó: Havran Zoltán (HZ) Magyar Nemzet Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem emelkednek januártól a debreceni helyi közösségi közlekedést lebonyolító DKV Debreceni Közlekedési Zrt. jegy- és bérletárai a hajdú-bihari megyeszékhelyen – erről határozott a közgyűlés feladat- és hatáskörében eljárva Papp László Fidesz–KDNP-s polgármester. Közben november 23-án, üzemkezdettől a DKV Zrt. módosította a menetrendjét, az autóbuszok, trolibuszok és villamosok azon járatai, amelyek általános iskolákat, valamint egészségügyi intézményeket és nagy foglalkoztatókat érintenek, reggel és délután sűrűbben közlekednek.

A társaság folyamatosan figyelemmel kíséri a teljes vonalhálózaton a reggeli és délután csúcsidőszakban jelentkező utazási igényeket.

– Amennyiben az adott járat kihasználtsága meghaladja az ötven százalékot, úgy a törvényi előírásokat is szem előtt tartva, a menetrenden felül további rásegítő járatot indítanak – tájékoztatott a debreceni polgármesteri hivatal.

Cser-Palkovics András, Székesfehérvár kormánypárti polgármestere lapunkat arról tájékoztatta, hogy a városban nem terveznek járatszűkítést, sőt, kisebb járatsűrítés volt. A csúcsidőszakokban, illetve a műszakváltásokhoz kapcsolódóan iktattak be rásegítő járatokat.

– Nem lesz áremelés sem a jegyeknél, illetve a bérleteknél. Sőt, maga a város – elismerve a járványhelyzetben végzett munkájukat – helyben ingyenes tömegközlekedést biztosít a szociális szektorban dolgozóknak.

A diákok és tanárok esetében pedig rendelkeztünk a bérletek árának időarányos visszatérítéséről a következő bérlet megváltásakor – tette hozzá.

Csökken a kihasználtság

 

Kaposváron a vírushelyzet miatt szintén nem emelték az árakat a helyi tömegközlekedésben. – Városunkban már tavasszal, az első hullám idején bővítettük a járatszámokat, ahol igény volt rá, ott csuklós buszt is küldtünk. Ezt megtettük a mostani intézkedéseknél is. Folyamatosan nyomon követjük az utaslétszám alakulását, és ahol szükséges, ott az igényeknek megfelelően közlekednek autóbuszaink. Minden szükséges óvintézkedést megteszünk utasaink és a busztársaság dolgozóinak biztonsága érdekében, éppen ezért éjszakánként minden autóbuszunkat fertőtlenítjük – tájékoztatott az önkormányzat.

Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere azt emelte ki: a veszélyhelyzet elrendelése óta jól látszik, hogy a járatokon folyamatosan csökken a kihasználtság.

– A közlekedők biztonsága érdekében azonban, az ország számos nagyvárosával ellentétben, Békéscsabán nem ritkultak a járatok, és nem tervezzük a helyi viteldíjak emelését sem – fűzte hozzá.

Fotó: Ádám János /ÁJ Észak-Magyarország

Győr első embere a tömegközlekedéssel kapcsolatos kérdésünkre úgy fogalmazott: – Számukra a kihívást leginkább az jelenti, hogy a Volán egymilliárd forint többlet számlát akar benyújtani, ami teljesen indokolatlan. S ebben a helyzetben, mivel állami cégről van szó, még a pofátlanság határait is súrolja – tette hozzá Dézsi Csaba András.

 

Elöregedő buszpark

 

A vírushelyzet alatt jelentősen csökkent az utaslétszám, ennek megfelelően mintegy 34 százalékkal kisebb a jegyárbevétel, a járványvédelmi intézkedések betartása jelentős többletkiadással járt és jár – fejtette ki lapunknak Porga Gyula, Veszprém kormánypárti polgármestere. Hozzátette: emiatt január elsejétől, a helyi járatos közösségi közlekedésükben áremelést vezetnek be, 2013 óta először kényszerülnek erre. Szavai szerint az utasok Veszprémben eddig a 2013-as árakon vásárolhatták meg a jegyeket.

– A helyi szolgáltatás színvonalát a tavaly megérkezett modern buszok beszerzése jelentősen javította. Ez hét járatnál összesen 37 darab többlet indulást jelent a csúcsidőszakban – fogalmazott a politikus.

A balliberális vezetésű Szombathelyen egyelőre nincs szó áremelésről, de a Volánbusz november 27-től visszavonásig – az önkormányzat kezdeményezésére – este 20 óra és hajnali 5 óra között szünetelteti egyes kihasználatlan járatok közlekedését a helyi közlekedésében.

Fenyvesi Gábor, a salgótarjáni Fidesz–KDNP frakció sajtószóvivője lapunknak arról beszélt, hogy tervezett járatritkításról nem tudnak. – A tömegközlekedés már amúgy is nagyon gyér a nógrádi megyeszékhelyen, emellett Salgótarjánban szinte a legmagasabb a buszok átlagéletkora. 2016-ban, az időközi választás után a baloldali Fekete Zsolt polgármester pénzt vont el a tömegközlekedéstől, és csökkent a járatok sűrűsége. Szomorú, hogy a járványhelyzet alatt a polgármester nem intézkedett többlet buszokról – mutatott rá Fenyvesi Gábor.

 

Drága diákbérlet

 

Miskolcon már idén szeptember elsejétől jelentősen, 17–25 százalékkal emelkedtek a helyi tömegközlekedés jegy- és bérletárai. Ennek kapcsán korábban megírtuk, hogy számos magyar és közép-európai egyetemi központban – például Debrecenben, Szegeden, Pécsett vagy éppen Kassán, Krakkóban, Prágában és Bécsben – már lényegesen olcsóbb a tömegközlekedés a diákoknak. Hollósy András, a miskolci Fidesz–KDNP-frakció szóvivője lapunknak úgy fogalmazott: azért is ilyen drága a diák­bérlet, mert ígérete ellenére Veres Pál egy év alatt sem nevezett ki válságmenedzsert a Miskolci Városi Közlekedési Zrt.-hez.

Nagy port kavart a borsodi megyeszékhelyen az is, hogy Magyarországon példátlan, a közvélemény elképesztő felháborodását kísérő gyakorlatot vezettek be szeptembertől a Miskolci Városi Közlekedési Zrt.-nél.

A rendszer úgy működik, hogy ha valakit a miskolci tömegközlekedési eszközök valamelyikén rajtakapnak, hogy jegy nélkül utazik, de az illető hajlandó a helyszínen kifizetni az ötezer forintos bírságot, akkor kap egy öt jegyből álló tömböt, tulajdonképpen ajándékba. Ebből az egyiket, hogy folytathassa az utazást, el kell használnia, de a másik négyet megtarthatja.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.