A koronavírus-veszélyhelyzet során elrendelt korlátozásokkal hat százalékkal esett vissza Magyarország közúti forgalma. Az Országos Rendőr-főkapitányság és az Országos Baleset-megelőzési Bizottság felmérései szerint amióta be kell tartani a fertőzésveszély miatt bevezetett korlátozásokat, az emberek a közlekedésben is sokkal fegyelmezettebbek. Legalábbis évtizedek óta nem volt olyan jó a baleseti statisztika, mint az elmúlt évben. Ez viszont még mindig kevés, 2021 elején például a tavalyi kedvező adatok ellenére nőtt a halálos balesetek száma. A sofőröknek jobban kell figyelniük, mert a két legjellemzőbb szabályszegés (gyorshajtás és elsőbbségi szabályok megsértése) mellett a figyelmetlenség miatt következik be a legtöbb karambol. Húsvétkor kamionstop lép életbe, csak a veszélyes árut, élelmiszert és élő állatot szállító rakományok közlekedhetnek. Ennek ellenére sokan lesznek az utakon, ezért nem árt tudni, melyek az ország legveszélyesebb útszakaszai, ahol az átlagosnál is nagyobb körültekintéssel kell haladni.
Az elmúlt két év baleseti statisztikája alapján összesen 168 baleseti gócpontot jelölt meg a Magyar Közút Zrt. Magyarország harmincezer kilométernyi közúthálózatának problémás szakaszain. Az útkezelő a rendőrségi statisztikák mellett ehhez felhasználta a rendszeres forgalombiztonsági vizsgálatokat is. A gócpontok feltárásával párhuzamosan az okokat is igyekeznek megállapítani, és azt, hogy milyen forgalomtechnikai beavatkozással, közúti jelzéssel, útfelület-javítással vagy -szélesítéssel csökkenthető az adott helyszín baleseti kockázata.

Fotó: MTI/Donka Ferenc
A felmérések szerint az ország legveszélyesebb útja a 82-es út Veszprém megyei szakasza, annak is a 25. és 26. kilométer közötti szelvénye, északra a Balatontól. Itt a vizsgálat adatai szerint 54 halálos baleset történt. Székesfehérvár környékén két olyan út is van, ahol baleseti gócpont található. Veszélyes az M7-es autópálya forgalmas letérője mellett, a várost elkerülő 7201-es mellékút három kilométeres szakasza is. Budapest környékén az 51-es út Pest megyei szakasza került fel a feketelistára, az út 21. és 22. kilométere közötti szelvényében történt a legtöbb ütközés. Az ország déli részén, a 6-os főút Baranya megyei szakaszán található baleseti gócpont, a Mecsek kanyargós szerpentinjein kiemelkedően sok a motoros baleset. Ez érvényes a 25-ös útra is Észak-Magyarországon, Egernél, de Zalaegerszeg és Dobogókő környékén is külön táblák hívják fel a motorosok figyelmét a lassabb haladásra.