Az egykor határátkelőként szebb napokat látott Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Tornanádaska felé közeledünk, hogy megismerkedjünk a faluban működő zenei művészeti alapiskolával, amely a Szimfónia Programon keresztül végez társadalmi felzárkóztatást. Az ország ezen részére a csodálatos természeti adottságai helyett évtizedek óta a mélyszegénység és a hátrányos helyzet miatt utalnak a médiában.
A 27-es főútról egy vasúti átkelőhelyen keresztül jutunk a faluba, mintha jelképesen is határ választaná el a többségében cigányok lakta települést az ország többi részétől. Látogatásunkat a falu elején lévő régi határőrlaktanyában kezdjük, ahol mára a Symphonia Zenei Alapfokú Művészeti Iskola működik. Az intézményt a Symphonia Alapítvány működteti, amelyet Kupper András, korábbi Fidesz országgyűlési képviselő és Oravecz György zongoraművész alapítottak. Az alapítvány felzárkóztatási programja csupán hét éve indult el Magyarországon, mára azonban országos hírűvé és a legmagasabb körökben is elismertté vált. A tornanádaskai tagiskola bemutatásában az iskolát képviselő Thomas Miklós és Tornanádaska független polgármestere, Beri Tamás segíti munkánkat.

Fotó: Kurucz Árpád / Magyar Nemzet
Zenetanulás útján a társadalomba
A kétszintes laktanya-épületben az emeleten zajlik a zeneoktatás. Évekkel ez előtt egy kormányzati program újították föl: teljesen akadálymentesített, a körülmények ideálisak a tanításra – kezdte a bemutatást Thomas Miklós. Elmondása szerint az alapítvány kapcsolata ideális mind a falu vezetőjével, mind az épület kezelőjével, a Társadalmi és Esélyegyenlőségi Főigazgatósággal (TEF) is. A majdnem ezernyolcszáz fős alapítványi iskolából több mint százharminc gyerek jár a tornanádaskai tagintézménybe – emelte ki, miközben egy trombita óra közepébe csöppenünk.
Két alsó tagozatos korú kisfiú ült a digitális tábla előtt kezükben trombitával, és a tanár kíséretével játszották a kivetített darabot. Az első szembeötlő körülmény a falon látható hatalmas képernyő, amelyen a digitális kottaprogram a megadott tempóban haladva segít követni a darabot a gyerekeknek.
Thomas elmondja, hogy a szervezet oktatási módszerén túl mértékadó különbség a normál iskolákkal szemben, hogy pályázati források bevonásával a legszegényebb településeken is biztosítani tudják a legmodernebb eszközöket. Ahogy mi is látjuk, a digitális tábla és a szoftveres kotta már az első zeneórától kezdve segíti a gyerekeket, és mint megtudtuk, a szolfézst is tableten tanítják.