Kezdődik a villamosvonal tervezése a Galvani hídon

Az új, kétvágányú, négy kilométeres villamospálya a budai Fehérvári úttól az Új Duna-hídon és Észak-Csepelen át, továbbá a ráckevei-Duna-ági új hídon keresztül a pesti Gubacsi útig tart majd. Öt, akadálymentes megálló lesz rajta – tudatta a Budapesti Fejlesztési Központ. A 2020. szeptember 3-án kiírt közbeszerzés nyertese a Közlekedés Kft.–TEN-T Zrt.–Arcus Mérnöki Iroda Kft. alkotta konzorcium.

Munkatársunktól
2021. 03. 10. 12:30
Az UNStudio és a Buro Happold Engineering alkotta konzorcium pályaműve
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új Galvani hídon, illetve a kapcsolódó úthálózaton futó villamosvonal tervezőjének kiválasztására szolgáló közbeszerzés nyertesének júliusra minden szakterületre vonatkozóan el kell készítenie a bírálati engedélyezési tervet, szeptemberre a végleges engedélyezési tervet, végül november végére meg kell szereznie az összes szükséges jogerős engedélyt, hozzájárulást és jóváhagyást – olvasható a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) szerdai közleményében.

– A kormány célja, hogy könnyebb legyen Budapesten közlekedni, és ennek sarokköve a kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztése, ezért magától értetődő, hogy a Galvani vagy déli Új Duna-hídon villamosvonalnak is épülnie kell

– fogalmazott a közleményben Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár. Felidézte: az önkormányzati választások után a híd pozíciójáról kialakult vitát követően pedig a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa – a fővárosi önkormányzat és a kormány közös városfejlesztési szerve – 2020 februárjában megerősítette, hogy Budapest következő hídja a budai Galvani utca és a pesti Illatos út vonalában épüljön meg.

A Galvani hidat villamospályával együtt építik

A kommünikében hangsúlyozták: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ irányításával készülő Új Duna-híd a számítógépes forgalmi modellezés szerint önmagában is jelentősen tehermentesíti majd a belsőbb hidakat, és lehetőséget teremt a belváros forgalomcsillapítására.

Kiemelték: a híd javítja a kapcsolatokat Budapest déli részei között, segíti az itt lévő barnamezős területek revitalizációját. Csepel pedig most először kap közvetlen kapcsolatot a XI. kerület felé, valamint villamos is először lesz a szigeten.

– A Rákóczi hídra két évtizeddel megépülése után kerültek föl a villamossínek, a híd átadása után közel húsz évvel a BKK indította el a beruházást, amely 2015-re készült el. Addig üresen tátongott a helyük a híd közepén, és a város láthatóan hamarabb körülvette és körülnőtte az új hidat, mint ahogy a villamos megépült.

Ezt a hibát a Galvani híddal nem szabad elkövetni, eleve villamospályával együtt kell megépíteni.

Az új villamosvonal a budai fonódó villamoshálózat vonalait tudja majd összekapcsolni Újbuda felől a dél-pesti vonalhálózattal és a Határ úti metróállomással – fogalmazott Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója.

A tervezőknek a két hídon közösségi közlekedési sávokat kell kialakítaniuk, amelyeket a villamosok és buszok is használhatnak majd. A kapcsolódó úthálózat városias jellegű lesz, a villamosok szintbeni csomópontokon, sok helyen fasorok, zöldfelületek között haladnak majd.

Az új vonalról mindkét déli hévre, azaz a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli vonalra is át lehet majd szállni.

A tervezendő szakaszon öt, akadálymentes megálló lesz: Fehérvári út, Szerémi út, Budafoki út, Weiss Manfréd út H7, Soroksári út H6. A közleményben arra is kitértek: az, hogy a BKK pontosan honnan hová, milyen viszonylatot fog itt járatni, csak később dől el. „Ez attól is függ, hogy az új hídhoz kapcsolódó úthálózat hogyan épül meg Pesten a Gubacsi úttól az Üllői útig. A legvalószínűbb egy olyan villamosjárat, amely a Határ út metróállomástól indul, és a Határ úton, illetve a Gubacsi úton éri el az új szakaszt. A Fehérvári útnál kapcsolat jönne létre a meglévő villamoshálózattal, és Újbuda-központ, a Móricz Zsigmond körtér, a Villányi út, a BAH-csomópont, az Alkotás utca, a Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy felé” – írták. További információk a www.ujdunahid.hu oldalon érhetők el.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.