A téli időszakokban borítékolhatók úgy a légszennyezettséggel foglalkozó cikkek és nyilvános viták, mint az azokkal kapcsolatos állampolgári bejelentések számának növekedése – ez ráirányítja a figyelmet az egyre erősebben háztartásitüzelés-nehézzé váló szektor régi-új realitására és problematikájára – olvasható Vajda Péter a Green Policy Centernek készített elemzésében.
Gazdaságos a távfűtés
A szenior környezetvédelmi szakértő, az Energiaközösség Titkársága (Bécs) munkatársa felhívja a figyelmet: míg a XX. században az ipari kibocsátók domináltak, addig napjainkra az ipari szektorok (különös tekintettel az energiaszektor) átalakulásának és a szabályozás szigorodásának az együttes hatása jelentősen csökkentette a szektor kibocsátási arányát. Ez pedig „felértékelte” más kibocsátók – főként a háztartási tüzelés és a közlekedés – szerepét.
A háztartási tüzelés és a közlekedés esetében az egyéni felelősség és az önkéntes jogkövetés szerepe lényegesen nagyobb – hangsúlyozza Vajda Péter. A háztartási tüzeléssel és a közlekedéssel kapcsolatban is felmerülnek az egyéni felelősség, a(z energia)szegénység és a szemléletformálás és -váltás gyakran egymással is összefonódó kérdései. Városi környezetben az egyik legfontosabb feladat lenne a távfűtéssel kapcsolatos averziókkal történő leszámolás – ez a fűtési forma ugyanis megfelelő számú felhasználó esetén az egyik leggazdaságosabb lehetne.
Pozitív eredmények
Sajnálatos módon a jellemzően a kommunizmus idejéből megörökölt, rendkívül pazarló rendszerek, majd a kilencvenes évek második felétől meginduló lecsatlakozási hullám azt eredményezte, hogy az egyre kevesebb rendszerben maradó számára a rendszer egyre csak drágult, miközben karbantartásra és fejlesztésre egyre kevesebb jutott, így sokaknak a „rossz fűtési rendszer” szinonimájává vált. Vajda Péter szerint családi házas környezetben a szemléletformáló és szociális intézkedések ötvözete vezethet eredményre, gyakran nem könnyű azonban elkerülni a gyakorlati buktatókat.

Fotó: Flickr
A közlekedési szektorban a műszaki vizsga követelményeinek szigorú betartatása kellene, hogy jelentse a „kályhát”, amelytől elindulhatunk. Az elöregedő, különösen a dízelüzemű járművek fokozatos kivezetése már rövid távon is mindenképpen szükséges. Sajnálatos módon az elmúlt év járványhelyzete érthető okokból világszerte nem a tömegközlekedés népszerűségének a növekedését hozta magával, és a korlátozások mind további húzódásával rövid távon ez a negatív hatás minden valószínűség szerint velünk is marad – hívja fel a figyelmet a környezetvédelmi szakértő. Különösen a városi levegőminőség szempontjából pozitív eredmény ugyanakkor a hibrid és villanyüzemű személyautók egyre jelentősebb térnyerése (főleg a taxik esetében).