Gyorshajtás és a rutin hiánya okozza a legtöbb motorosbalesetet

Az elmúlt hétvégén két motoros nem térhetett haza a családjához túrázás után. Az Országos Rendőr-főkapitányság adatai szerint a nyár balesetek terén csúcsidőszak, ráadásul a motorosokat ért karambolok több mint fele a turistaszezon június közepétől augusztus végéig tartó tíz hétre esik.

Végh Attila
2021. 06. 24. 13:34
ORFK
Szolgálatba indulnak a nógrádi motoros rendőrök Forrás: police.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendőrség figyelemfelhívó- és oktatófilmekkel, tréningekkel igyekszik lassabb haladásra, figyelmesebb vezetésre ösztönözni a motorosokat, az autók vezetőit pedig arra kérik, figyeljenek jobban a kétkerekű, fürgébb járművekre az utakon. A baleset-megelőzési projektek mellett a rendőrök sebességmérő műszerei ezen a hétvégén is kint lesznek az utakon, mert

a legfőbb baleseti tényező még mindig a gyorshajtás.

Fotó: Police.hu

Évek óta tapasztalható, hogy

a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek nagyjából egyharmada nyáron történik.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2020-ban 13 778 személyi sérüléses közúti baleset történt, ebből a nyári hónapokban 4 291. Tavaly 460-an haltak meg közúti közlekedési balesetben, ebből 122-en nyáron. Idén eddig 18 motoros vesztette életét, hatan már a nyári időszakban.

A rendőrség szerint ezek az adatok elkeserítők, ezek a tragédiák odafigyeléssel elkerülhetők lennének és ezért a motoros közösségnek is tennie kell. A közlekedésrendészet munkatársai nem győzik eleget hangsúlyozni, mennyire fontos a vezetői tudás fejlesztése, szinten tartása.

Jellemzően egyébként friss jogosítványos, nyári alkalmi motorosok, illetve jogosítvány nélkül vezető rutintalan járművezetők a balesetek elszenvedői.

Az ORFK fontosnak tartja felhívni a motorosok figyelmét, hogy vegyenek részt vezetéstechnikai tréningen, mivel a ma használatos járművek teljesítményszintje komoly vezetési tudást és rutint követel. Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság és a rendőrség rendszeresen szervez ilyen továbbképzéseket például a Hungaroringen, ahol profi motorosok szerint is nagyon sokat lehet tanulni oktatóktól, motoros rendőröktől.

Fodor Donát motoros influenszer is azt vallja, a nyár, a kánikulai beköszöntével ugrásszerűen megnő az utakon a motorosok száma, akiknél a baleseti kockázat átlag feletti. Ennek oka, hogy a motorosokat a gépkocsik vezetőire jellemző passzív biztonságtechnikai megoldások (karosszéria, energiaelnyelő zónák, biztonsági öv, légzsák) nem védik, így baleset esetén testük közvetlenül sérül.

A motorkerékpáros baleseteknek okai között a legnagyobb rizikófaktor az emberi tényező, vagyis képességeinket túl-, gépünk teljesítményét pedig alábecsüljük. Évek óta vezető baleseti ok a sebesség nem megfelelő megválasztása, az elsőbbségi jog meg nem adása, az irányváltoztatás szabályainak be nem tartása és a szabálytalan előzés.

ORFK motoros vezetési tréning a Hungaroringen
Fotó: Police.hu

Fontos az is, hogy a magánéleti problémák okozta feszültséget senki ne a motorozással vezesse le, az elmúlt hetek halálos baleseteinél két esetben is ez lehetett a háttere a tragédiának. Lengyel János gépjárműoktató, igazságügyi szakértő szerint ez általánosságban is elmondható, habár

magától értetődőnek kellene lennie, hogy a járművezetés nem lehet a feszültséglevezetés eszköze.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.