Nyolc év után most mindenki láthatja, milyen XXI. századi eszközei vannak a Magyar Honvédségnek, és hogy mire képesek a honvédség kiválóan kiképzett, felkészített, a hazájuk iránt elkötelezett, lojális katonái – mondta Benkő Tibor szombaton, a kecskeméti nemzetközi repülőnap és haditechnikai bemutató megnyitóján. A honvédelmi miniszter nem túlzott, hiszen a két napon több mint százezeren voltak kíváncsiak a profi módon megszervezett programkavalkádra.
Sólymok, csillagok és sasok
A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison tizenöt nemzet százötven pilótája tartott bemutatót. A Magyar Honvédség Gripen vadászbombázói, Mi–24-es harci helikopterei, a legújabb H145M könnyű, többcélú helikopterei, Zlin kiképzőgépei, illetve Airbus A319 és Falcon csapatszállító és futárgépei mutatták be több tízezer ember előtt, hogy mit tudnak. A magyar gépek mellett négy kötelék volt, ami szó szerint befestette az eget a bázis felett. Két kötelék, a horvát Wings of Storm és a lengyel Orlik Team turbólégcsavaros repülőgépekkel mutatott be látványos légi balettot. A szaúdi Hawkok és a Turkish Stars gépeik teljesítménye révén egy magasabb kategóriát képviseltek. A szaúdi királyi légierő bemutató csapata most először volt Magyarországon, és mindent megtettek, hogy látványos, piros, fehér és zöld füstcsíkokat húzva a magyar nézők szívébe lopják magukat. A koreográfia része volt, hogy szívet, pálmafát, sátrat vagy csomót rajzoljanak az égre füstgenerátoraikkal, miközben közel ezer kilométer per órás sebességgel hasítanak, néha egymástól mindössze néhány méterre, mérnöki pontossággal tartva az alakzatot. Az arab pilóták igen látványos, profi műsort adtak, felejthetetlen élményt okozva. A Török Csillagok már visszatérő vendégek, nemcsak az általuk adott show világszínvonalú, hanem az is, hogy külön ajándékboltot is üzemeltettek, ahol hosszú sorban álltak a rajongók a relikviákért.
Kényszerleszállás
A nemzeti légierők bemutatójából kiemelkedett a cseh csapat. Mind a Gripenek, mind a helikopterek bemutatója során a pilóták a tudásuk legjavát adták. Repült Kecskeméten a Brit Királyi Légierő, a Royal Air Force bemutatógépe, a két hajtóműves Eurofighter Typhoon is rendkívül dinamikus programot mutatott be. A szintén a típust repülő olasz pilóta szombaton nem volt szerencsés, gépének egyik hajtóműve meghibásodott. A pilóta próbálta az erőforrást újraindítani, sikertelenül, ezért a manővereket megszakítva, a protokollnak megfelelően a bemutatóját megszakítva kényszerleszállást hajtott végre.
Különleges attrakciót jelentett a svéd légierő történelmi repülőinek bemutatója. A Gripen elődeinek tekinthető Draken és Viggen különleges kialakításával, óriási teljesítményével szemléltette, hogy mire volt képes a skandináv ország ipara az 1950-es és 70-es években. A rendszerből már kivont, de újra repülőképessé tett brutális szuperszonikus vadászgépek korukat meghazudtoló manőverekre képesek.
Jelen volt a román légierő MiG–21-ese is, az izraeli segítséggel az 1990-es években korszerűsített szovjet vadász még mindig figyelemre méltó repülést mutatott be, de ettől függetlenül délkeleti szomszédunknál is meg vannak már számlálva a napjai, hogy átadja a helyét használtan vett F–16-osoknak.
Bemutatót tartott Besenyei Péter műrepülő-világbajnok is, továbbá igen látványos programot hajtott végre Imre Lajos, aki a tulajdonában lévő Mi–2-es helikopter füst- és pirotechnikai effektekkel tarkított műrepülésével kápráztatta el a közönséget. A HeliForce főpilótája olyan manővereket mutatott be az amúgy mindössze 800 lóerős, két hajtóműves, sokak szerint gyenge teljesítményű, ma már veteránnak számító forgószárnyassal, amelyekre a hírek szerint még a gépet hosszú ideig gyártó lengyel cég is felfigyelt.
A statikus soron bemutatott repülőgépek között igazi óriás volt a Pápán állomásozó NATO Nehéz Légiszállító Ezred C–17-es gépe. A magyar felségjellel, részben magyar személyzettel repülő óriás valósággal hegyként tornyosult a többi gép fölé.
Szintén itt parkolt a honvédség jövendőbeli közepes taktikai szállítógépe, a brazil Embraer KC–390-ese. A korszerű, sugárhajtású katonai szállítógép mind a levegőben, mind a földön elképesztő manővereket mutatott be.
Harc a reptéren
Igazi meglepetés volt, amikor a Magyar Honvédség Parancsnokságának vezetői, szám szerint heten – Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy vezetésével – ejtőernyővel ugrottak ki egy Mi–17-es helikopterből a közönség előtt. Az akció apropója az volt, hogy a különleges műveleti egységek látványos tűzharc, légi csapás és akciófilmbe illő harcjelenetek közepette mutatták be tudásukat egy hadijáték keretében. A műveletben a Gripnek mellett Mi–24-es harci helikopterek, illetve a különleges dandár terepjáró járművei is részt vettek. Volt imitált bombavetés, gépágyúzás is pirotechnikai eszközökkel.
A légishow-val párhuzamosan a szárazföldi haderőnem dinamikus bemutatót tartott egy erre a célra kiépített pályán, amelyre szintén több ezren voltak kíváncsiak. A látványosságon a honvédség a nemrég rendszeresített Leopard 2A4HU és T–72-es harckocsijai, illetve BTR–80-asai manővereztek. A német gyártású tankok 55 tonnás súlyuk ellenére meglepően gyorsan mozogtak a terepen, köszönhetően az 1500 lóerős motornak.
Óriási sikere volt a lánctalpas úszójárművek, a PTSZ-ek kínálta „harckocsizásnak” is. Hosszabb sorban állás után a kétéltű deszantjármű utasaként, „tábori kényelemben” lehetett terepezni az arra vállalkozóknak.
A szervezők gondoltak a legkisebbekre is. Voltak baba-mama sátrak, játszóhelyek, illetve foglalkoztatók is. A kicsit nagyobbak akadály- és ügyességi versenyeken vehettek részt. Jelen voltak a modellezők és különböző hagyományőrző csoportok, akik korhű egyenruhákban, eszközökkel idézték meg a XX. századi történelem egyes korszakait. A XXI. századnak megfelelően a virtuális szórakozás, a szimulátorok, a hálózati játékok is bemutatkoztak. Bemutatkozott a szolnoki RepTár repülőmúzeum, a Közlekedési Múzeum és a Goldtimer Alapítvány is, számos érdekességet kiállítva, történelmi repülőgépek – Lockheed Sirius, Mávag Héja – alkatrészeit kiállítva. Megtekinthető volt egy első világháborús, magyar gyártású Lloyd C. II-es gép restaurálása is.
Hadiipari mustra
A kétnapos rendezvényen több hangárt is megtöltöttek az utóbbi években feltámasztott, gyorsan fejlődő magyar hadiipar gyártói, illetve azok a nemzetközi cégek, amelyek már most vagy a közeli jövőben a Magyar Honvédség felszerelésének szállítói lesznek. Az egyik kiállított magyar Gripenen az európai multinacionális rakétagyártó cég, az MBDA közeli, illetve látóhatáron túlra bevethető légiharcrakétái voltak függesztve. A svéd SAAB elhozta a Gripen legújabb, E jelű, nagyobb kapacitású változatának bemutatópéldányát is, amely 2026 után kaphat szerepet a magyar légierő fejlesztésében. A legnagyobb standdal a Rheinmetall volt jelent, amelynek magyar vegyesvállalata fogja gyártani a honvédség új gyalogsági harcjárművét 2023-tól Zalaegerszegen. A Lynx egy példányát is elhozták a kiállításra, a harcjármű méltó társa lesz az itt bemutatkozó, legújabb fejlesztésű Leopard 2-es harckocsiknak és Pzh 2000-es önjáró lövegeknek. Érdekes volt a német cég autonóm, önjáró járműveinek bemutatója, a nyolckerekű, főleg személyeket és málhát szállítani képes elektromos terepjáró járművek kutyaként követik a katonát vagy előre megadott koordináták alapján önműködően teszik meg az utat. A helyben megfordulni is képes furcsa eszköz azonnal elnyerte a gyerekek tetszését, főleg, ha fel is szállhattak rá, hogy egy kört vigye őket. A Rheinmetall bemutatta az önjáró és fixen telepíthető légvédelmi gépágyútornyait is.
Bemutatkozott a török Nurol Makina 4×4-es moduláris páncélzatú harcjárműve, a Gidrán, mely már rendszerben áll Tatán, illetve hazai gyártását tervezik. A török standon ott volt a Gidránnál kisebb Yorük (Nomád) is, immár magyar színekben. A jármű az amerikai páncélozott HMMWV, köznapi nevén Hummer kategóriája, de annál jóval korszerűbb.
A kiskunfélegyházi Arzenál kézifegyvergyár is bemutatta teljes portfólióját, a látogatók kézbe vehették a cseh licenc alapján készülő, a honvédséghez és a többi fegyveres testülethez kerülő pisztolyokat, géppisztolyokat, karabélyokat, sőt legújabb terméküket, a TPG–3-as mesterlövészfegyvereket is.
Saját standon mutatkozott be a magyar állam által megvásárolt, aknavetőket és azokhoz gránátokat gyártó Hirtenberg is.
Egy magyar fejlesztésű, kétszemélyes ultrakönnyű helikopter és számos hazai és külföldi drón – köztük támadófeladatokra alkalmas – is látható volt. Bemutatkozott a honvédség új, közepes hatótávolságú légvédelmi rendszere, az amerikai–norvég együttműködésben készülő NASAMS is.
Premier
Az új magyar fejlesztésű, több szabadalmaztatott alkatrészt is tartalmazó fegyvercsalád első prototípusait is bemutatták Kecskeméten. Maróth Gáspár, a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos a bemutatón elmondta: másfél évvel ezelőtt bíztak meg egy magyar mérnökcsapatot, hogy élesszék újra a magyar harcászati kézifegyverek fejlesztését.
Ruszin-Szendi Romulusz, a Magyar Honvédség parancsnoka úgy fogalmazott: a prototípusok több mint ígéretesek. Mint mondta, olyan új innovációt testesítenek meg, amely a XXI. századba repíti a magyar kézifegyvergyártást.
Bozó Gábor, a Gestamen Kutatás Fejlesztés Zrt. vezérigazgatója elmondta: a magyar fejlesztésű kézilőfegyver-családnak – a pisztolytól a géppuskáig bezárólag – hat tagja van.
A repülőtérre kitelepült a honvédség majd minden alakulata. A toborzósátrakban bárki információt kaphatott a szerződéses, önkéntes vagy hivatásos katonai pályáról. A Magyar Honvédségnek a hétvégén testközelből is megtapasztalt fejlődése miatt valószínűsíthető, hogy a korábbiakhoz képest is nőni fog a honvédnek jelentkezők száma.