A 2002 és 2010 között regnáló baloldali–liberális kormányok Kína-politikára vonatkozó elképzeléseit – a magyarországi kínai tőkebefektetések terén – az a szándék jellemezte, hogy a számukra szimpatikus beruházókat, egyedi kormánydöntésen alapuló támogatások révén hozzák kedvező tőkebefektetői helyzetbe. A támogatható beruházások köréről is kormányzati szinten születtek a döntések. Az egyedi kormánydöntésen alapuló támogatások amúgy közvetlen, vissza nem térítendő, pénzbeli hozzájárulásokat jelentettek, a 2010 előtti időszakban a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (munkahelyteremtő beruházás esetén a Szociális és Munkaügyi Minisztérium) által nyújtott támogatások formájában. Ebben a körben biztosítani igyekeztek ún. utófinanszírozott támogatásokat is – írja a Tűzfalcsoport.
Feldolgozóipari, turisztikai és K+F beruházásokat, illetve regionális szolgáltató- és logisztikai központok létesítését kívánták támogatni, azonban az elképzelések közül a gyakorlatban kevés valósult meg,
például a Wanhua kínai vegyipari vállalat beruházói vásárlása (BorsodChem) is csak a 2010-es évek elején, a második Orbán-kormány alatt valósulhatott meg. Az okok között ott lehetett az a fontos körülmény is, hogy míg Kínát a 2000-es évek elejétől a gyors gazdasági fejlődés és idővel tőkefelesleg is jellemezte, Magyarország – jórészt a kormányzat elhibázott közpolitikája miatt – a 2000-es évek közepétől gazdasági és költségvetési gondokkal küzdött. Nem tudott élni az uniós csatlakozás adta lehetőségekkel, 2004 és 2009 között a régión belül leszakadt, 2009-ben pedig a gazdasági világválság 6,6 százalékkal vetette vissza a gazdaságot.
A támogatási érték megállapításának szempontrendszerénél több fontos tényezőt is figyelembe kívántak venni a 2010 előtti kormányok is, így például a volument, a beruházással teremthető új munkahelyek számát, a térségi beszállítói hányadot, a technológiai innovációs szintet, a várható környezeti hatásokat.
Azonban a baloldali–liberális kormányok idején a kedvezőtlen gazdasági körülmények nehezítették a beruházások megvalósulását, hiszen Kína a kapacitását úgy kívánta lekötni, hogy a befektetései után valóban hasznot remélhessen.
Kóka János akkori gazdasági miniszter – már 2008, azaz a válság berobbanása előtt – hiába ajánlotta a sanghaji befektetők figyelmébe hazánkat mint az Európai Unión belüli kereskedelmi és befektetési piac meghódításához kiváló hídfőállást, inkább csak nagyívű megállapodások születtek, például a Kínai Márkás Termékek Központjáról, amely végül 2011-ben nyílhatott meg Magyarországon. 2012-ben a Huawei létesített egy európai logisztikai központot azt követően, hogy létrehozta európai ellátóközpontját Magyarországon – olvasható a Tűzfalcsoport oldalán.