Jogsi és bukósisak kell majd az e-rollerekre?

Jelenleg jogilag nem is létezik e-roller, vagy egyéb elektromos meghajtású úgymond egyszemélyes jármű. A KRESZ meg sem említi ezeket. A Belügyminisztérium tehát segédmotoros kerékpárként kezeli ezeket az elektromos járműveket, amelyekre ezért bukósisak is kötelező volna.

2021. 09. 14. 15:34
VETTEL, Sebastian
Nürburg, 2020. október 9. Sebastian Vettel, a Ferrari német versenyzõje elektromos rollerrel közlekedik a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Eifel Nagydíjának második szabadedzése elõtt a nürburgi Nürburgring versenypályán 2020. október 9-én. A kedvezõtlen idõjárás miatt elmaradt az elsõ szabadedzés. A futamot október 11-én rendezik. MTI/AP/AFP/Ina Fassbender Fotó: Ina Fassbender Forrás: MTI/AP/AFP/Ina Fassbender
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már tárcaközi egyeztetésen van a KRESZ módosítására vonatkozó szakmai anyag. Egyebek mellett eldőlhet, kell-e ezentúl az elektromos rollerekre bukósisak és kell-e vezetésükhöz jogosítvány.

Már márciusban kampányt indított a Magyar Autóklub Fékezd magad! Alapítványa a biztonságos e-közlekedés érdekében. A YouTube-on elérhető kampányfilmükkel elsősorban a fiatalok figyelmét próbálják felhívni az egyre divatosabb elektromos eszközök veszélyeire. Arra, hogy például az elektromos rollernek és gördeszkának is van fékútja, nem lehet velük szempillantás alatt csak úgy megállni, ha például elébük lép egy gyalogos vagy közeledik egy távolabbról nem látott kátyú. 

Tanuljunk e-közlekedni

„Lehet szeretni, nem szeretni ezeket az új elektromos közlekedési eszközöket, azt azonban tudomásul kell venni, hogy léteznek, mind többen használják ezeket és már koránt sem csak a fiatalok” – szögezte le a Közlekedésbiztonság című szakportálnak az akció kezdetekor Hatala József, az Autóklub elnöke.

A nyugalmazott rendőr altábornagy szerint nem kétséges, előbb-utóbb szabályozni kell ezen eszközök használatát, de még ennél is fontosabb és sürgetőbb, hogy akik efféle eszközökkel kívánnak közlekedni vagy akár csak hobbiként használják valamelyiket közülük, tanulják meg, hogyan kell velük szabályosan és biztonságosan közlekedni.

„Ezek az eszközök már itt vannak, nap mint nap sokan használják őket. Fontos, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy például mit tud az általa használt eszköz” – fogalmazott Hatala József márciusban. Nem mondhatta az e-eszközöket járműnek, hiszen a KRESZ meg sem említi a létezésüket sem. 

Fotó: MTI/Kelemen Zoltán Gergely

Segédmotoros kerékpár?

Már 2019-ben belekötött a Belügyminisztériumba e-rollerek kapcsán Vadai Ágnes (DK) országgyűlési képviselő, aki Miért segédmotoros kerékpár az elektromos roller? Avagy a rendőrség szándékosan akar baleseteket okozni elektromos rollerekkel az utakon? címmel érdeklődött Pintér Sándornál. 

Az elektromos roller a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. A rendőrség a jogszabályok alapján köteles eljárni” – válaszolta a kérdésre Kontrát Károly, a szaktárca államtitkára. Azóta ennek megfelelően jár el a rendőrhatóság a szabálytalankodó e-rolleresekkel szemben.

A Közlekedésbiztonság című szakportál így foglalta össze az e-problémát, a nem hivatalos gyűjtőnéven e-mobilitási, vagy mikromobilitási eszközökként emlegetett elektromos meghajtású és/vagy rásegítésű eszközök veszélyeivel. A szakíró megállapítása szerint az út nem biztonságos számukra, mert

  • túl kicsik a kerekeik az azokon előforduló kátyúkhoz képest,
  • még nehezebben veszik észre őket az autósok, mint a kerékpárosokat vagy a motorosokat,
  • nem igazán lehet velük könnyen-gyorsan alkalmazkodni a forgalomhoz.

Ugyanakkor nem kívánatos eszközök a járdán és a kerékpárúton sem, bár még ez utóbbi talán, ahol a legkisebb galibát okozhatják. A járdán azonban

  • a gyalogosok nem számítanak rájuk, és mivel nem is hallják őket, általában nem segítik a haladásukat,
  • túl gyorsak a gyalogosokhoz, de egyik-másik eszköz a kerékpárokhoz képest is, ezért ott is kilógnak a sorból, ott sem igazán tudják felvenni a forgalom ritmusát.

Nem használt az elektromos rollerek elfogadottságának az ilyen eszközt nem használók körében az sem, hogy sokan ott hagyják a kölcsönzött e-rollerjüket, ahol éppen lemerült az akkumulátora vagy a bérlőjének épp dolga volt. Ha a járda közepén, akkor ott, ha egy kapualjban vagy kocsibejáróban, akkor ott.

A különböző közlekedési formák keveredése általában növeli a balesetveszélyt. Ezért nem hajthatnak fel az autópályára olyan járművek, amelyek nem képesek folyamatosan 60 km/óra feletti tempóval haladni, és ezért tilos a járdán motorozni még a legkisebb teljesítményű motorokkal is. Sőt kevés kivételtől eltekintve kerékpározni sem, de ezt a szabályt sem igazán sikerült még tartósan betartatni.

Veszélyes e-jármű

A gyalogosok, a kerékpárosok, illetve a motorosok és az autósok közé az elmúlt években beékelődtek ezek az újfajta közlekedésieszköz-fajták, az elektromos meghajtású vagy elektromos rásegítéssel működő mikromobilitási eszközök sokasága. Ezek képesek akár 45 km/órával is haladni, miközben sem motorhanggal, sem más módon nem figyelmeztetik a környezetüket arra, hogy „jövünk”.

Ezeket az eszközöket szinte bárki használhatja. Semmiféle előtanulmányra, vizsgára nincs szükség ahhoz, hogy valaki béreljen egy elektromos kerékpárt vagy rollert, ahogy a gyalogláshoz sem kell jogosítvány.

Révész Máriusz szerint viszont nyilvánvalóan belátható, hogy az elektromos roller sokkal közelebb áll az elektromos rásegítésű kerékpárhoz, amely 25 kilométer/órás sebességig kerékpárnak minősül.

Miután az elektromos közrollerek az EU-s szabvány szerint nem haladják meg ezt a sebességhatárt, rájuk is a kerékpáros előírásoknak kellene vonatkozniuk – érvelt a vg.hu szerint.

Az Aktív Magyarországért felelő kormánybiztos emlékeztetett arra is, hogy az elektromos rollerek használatának nem kritériuma a vezetői engedély, így annak bemutatását kérni „tarthatatlan”. A kormánybiztos kiemelte: az általuk jegyzett javaslat a KRESZ módosítására azt tartalmazza, hogy az uniós gyakorlatnak megfelelően az elektromos rollereknél ugyanaz a szabályozás érvényesüljön, mint az elektromos kerékpároknál.

Szabályozottan menni fog?

A Portfólió idézte Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértőt, a KRESZ-módosítási javaslat egyik kidolgozóját, aki azt mondta, a javaslatban három definíciója van az e-rollernek:

  • motoros roller az, ami legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű,
  • ezen belül kis teljesítményű motoros roller az a motoros roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes,
  • nagy teljesítményű motoros roller pedig minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű motoros roller.

A kismotor–kerékpár dilemmát a javaslat úgy oldaná meg, hogy a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, bizonyos eltérésekkel. Ilyen eltérés például, hogy rolleren utast szállítani nem lehetne, és az alkalmazható legnagyobb sebessége egységesen 25 km/óra lenne. A nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat örökölné, de ezen sem lehetne utast szállítani, és ennek vezetése a 16. életév betöltéséhez kötött.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.