Tanúmeghallgatással folytatódott a Pesti Központi Kerületi Bíróságon (PKKB) a Pillangó utcai 2016-os metróbaleset miatt indult büntetőperben a bizonyítási eljárás. Az eddigi ismeretek tükrében kijelenthető, hosszú és bonyolult bizonyítási eljárásra számíthatunk.
2016. december 5-én reggel az M2-es metró felszíni szakaszán az Örs vezér tere felől érkező metrószerelvény belecsúszott a Pillangó utcai megállóban várakozó másik szerelvénybe. Huszonegy utas megsérült. A felszíni vágányok az időjárás miatt csúszósak voltak, amit a metróvezetők jelentettek is az éjszakás forgalomirányítónak, aki úgynevezett ellenőrzött kézi vezetést rendelt el.
Az ügyben csak ennyi bizonyított – eddig. A metrós szakma pedig azóta is vitatja, hogy az éjszakás forgalomirányítót és az érkező metrószerelvény vezetőjét ültették a vádlottak padjára, a szakma szerint ők semmi esetre sem felelősek a bekövetkezett ütközés miatt.
De nézzük sorjában!
Az ügyészség a vádlottakat vasúti közlekedés tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésének, valamint különösen nagy kárt okozó közérdekű üzem működése gondatlan megzavarásának vétségével vádolja az eljárásban.
A szerencsétlenség következtében az M2-es metróvonal forgalma hosszabb ideig szünetelt, 164 menet kimaradt, ezek pótlására 45 pótlóbuszt kellett beállítani. A forgalom szünetelése mintegy 94 ezer utast érintett. A vádirat szerint a vádlottak magatartásának következtében a metróközlekedésben jelentős mértékű zavar keletkezett, amely egyben különösen nagy mértékű, összesen 158 409 455 forint kárt is eredményezett.
Az ügyben 2020. november 27-én volt az első tárgyalás, ami mindössze öt percig tartott. Hogy miért?
– Mondja el, mit tud a balesetről!
– Én? Semmit.
– Nem maga volt szolgálatban a baleset idején?
– Nem.
– Akkor mit keres itt?
– Azt én sem tudom.
Ez a párbeszéd zajlott le az ügyet tárgyaló bírónő és a vádlottak padjára ültetett éjszakás forgalomirányító között az első tárgyaláson, amelyet ezek után a bírónő azonnal felfüggesztett, és a tárgyalást elnapolta 2021. februárra.
Vádlott, aki ott sem volt
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) összefoglalója szerint azt a dolgozót vádolták meg – nevezzük F.-nek –, akinek reggel 6 órakor lejárt a munkaideje, jött a nappalos váltás, ő pedig szépen hazament. F. rendelte el az „ellenőrzött kézi vezetés” üzemmódot, miután a járművezetők csúszós pályáról számoltak be a hajnali órákban. A nappalos váltás – nevezzük K.-nak – nem változtatott az intézkedésen, noha már nem jelentettek csúszást. Ha K. visszavonja F. intézkedését, akkor is szabályosan jár el. De inkább óvatos volt. A baleset 6:40 körül következett be. F. és K. is a szabályzat betűi szerint jártak el, ennek ellenkezőjét eddig nem sikerült bizonyítani.
A VEKE és a metrós utazószolgálat dolgozói szerint a vád alá helyezett metróvezető sem hibázott, az előírások szerint végezte a munkáját.
Gondatlanságból elkövetett bűncselekmény, illetve vétség elkövetésével vádolják a terhelteket, akiknek próbaidőre felfüggesztett fogházat és pénzbüntetést ajánlott a vádhatóság, ha az előkészítő ülésen beismerik a bűnösségüket, és lemondanak a tárgyalási jogukról. Ám nem tették, mivel álláspontjuk szerint nemhogy bűncselekményt nem követtek el, de az előírások szerint végezték a munkájukat.
Ki spórolt a biztonságon?
A nyomozás évekig tartott.
A Közlekedés Biztonsági Szervezet (KBSZ) 2016-os első jelentésében megállapította: az ütköző jármű a hatályban lévő sebességkorlátozásokat nem lépte túl.
A vezető az előírásoknak megfelelően fékezni kezdett, a szerelvény kerekei álltak, ám a vonat 350 métert csúszva, 20-22 km/h sebességgel beleütközött a Pillangó utcai államoson várakozó másik szerelvénybe. A metróvezető nem hibázott.
A KBSZ 2017-es második jelentésében burkoltan műszaki hiányosságra utalt, amikor megállapította: „A jármű csúszásvédelmi rendszerei a csúszást nem tudták megszüntetni.”
Az csak később derült ki, hogy az Alstom-üzlet kapcsán nem vették meg az úgynevezett „időjárásszoftvert”. Ezt 2020-ban pótolták, és 875 millió forintot fizettek azért, hogy a vezérlőszoftvert frissítsék, és telepítsék az „időjárásszoftvert”, hogy ne történhessen meg még egyszer az, ami 2016-ban a Pillangó utcánál megtörtént.
Az MSZP–SZDSZ-kormányzat és a Demszky-féle városvezetés hírhedt ügyében, a 4-es metró közbeszerzése és az Alstom metrókocsik megvásárlása ügyében nyomozás is folyt, és Alstom-per néven tart ma is az elszámoltatás.
Ma is dolgozó metróvezetők elmondták munkatársunknak: továbbra sem értik, hogy mit keres a vádlottak padján az éjszakás menetirányító és a szabályok szerint eljáró metróvezető.
Hozzá kell még tenni, hogy a bíróság a vádhoz kötöttség elve szerint végzi munkáját. A PKKB csak a vádiratban foglaltakat vizsgálhatja, nem terjeszkedhet túl a vádon.
Borítókép: Szakemberek vizsgálják a Pillangó utcai 2016-os metróbaleset egyik megrongálódott szerelvényét (Fotó: Origó/Szabó Gábor)