– Tavaly július elsejétől tilos forgalomba hozni Magyarországon bizonyos egyszer használatos műanyag termékeket. A jogszabály ugyanakkor úgy szól, hogy amit a határidőig forgalomba hozott a gyártó vagy az importőr, azt a kereskedő még forgalmazhatja, tehát a tiltólistán lévő termékek készletei használhatók 2021. július 1-je után is. Mik tehát a tapasztalatok a szigorítás bevezetése óta?
– A tapasztalatok azt mutatták, hogy volt, ahol nagyon gyorsan elfogytak a készletek, máshol tovább tartott a felhalmozott tartalék. Magam, ha ételt rendeltem, azt láttam, hogy a legtöbb helyen meglehetősen hamar eltűntek a fehér habdobozok, mert a cégeknek nem voltak nagy mennyiségű tartalékaik. Az viszont egyértelműen kijelenthető, hogy a tiltólistára került egyszer használatos műanyag termékek mostanra a legtöbb helyen kifutottak.
– Mennyiben befolyásolta a járványhelyzet a szigorítás bevezetését?
– A járványhelyzet miatt érdekes kérdés volt, hogy a változtatás mennyire fogja vissza az internetes rendeléseket, és milyen alternatívák lesznek az egyszer használatos műanyagok kiváltására. Szerencsére azt tapasztaltuk, hogy a kereskedőknek nagyon gyorsan sikerült megküzdeniük a kihívással. Talán a boltok esetében a legszembetűnőbb a változás, mert a pénztáraknál nem is nagyon találni már műanyag zacskókat. Amelyek maradtak, azok komposztálhatók vagy lebomlanak, és főleg a papíralapú tasakok terjedtek el. Így a szigorítás ebből a szempontból bevált.
– Mi a helyzet a műanyag evőeszközökkel, tányérokkal?
– A tapasztalatok itt is azt mutatják, hogy a cégek jól alkalmazkodtak a változtatáshoz. Ma már műanyag helyett papírtányért és fa evőeszközöket biztosítanak a vendéglátásban a fogyasztóknak. Az átmenet itt is zökkenőmentes volt. Fontos kiemelni: az online felmérés során adott visszajelzések arról árulkodnak, hogy az emberek egyetértenek a szigorításokkal. Úgy látjuk, hogy az érintettek közül mindenki megtalálta az alternatív megoldást. Ezek mind azt igazolják, hogy jó és előremutató döntést hoztunk.