– Amikor egyeztettünk az interjú időpontjáról, említette, hogy sok feladatnak kell eleget tennie a húsvétot megelőző héten. Mi a hagyománya ennek az időszaknak?
– A nagyhét jól ki van találva: egy felkészülési időszak húsvét ünnepe előtt, sőt már a böjti időszak is egy előkészület. Olyan, mint egy szakrális bemosakodás. Azért, hogy ne csak egyszerűen belezuhanjunk az ünnepbe, szükségünk van a ráhangolódásra, hogy megtisztuljunk a kinti lármától, zajtól. Ez a feladat nemcsak egy püspöknek, lelkésznek különösen fontos, hanem általában minden embernek. A nagyhétnek nagyon mély dramaturgiája van: kezdődik a virágvasárnap ünnepével, amikor Jézus szamárháton vonult be Jeruzsálembe, és a nép hozsannázva fogadta. Jézusra ekkor még királyként tekintenek, de nemsokára ugyanez a hozsannázó tömeg azt fogja kiáltani, hogy „Feszítsd meg!”. A hagyományt tisztelve, annak részeként kiemelném a nagycsütörtököt, amikor megidézzük a lábmosás történetét: a gyülekezetünkben, a Bécsi kapu téri templomunkban is fölelevenítettük, amikor Jézus az utolsó vacsora előtt kötényt köt maga elé, és megmossa a tanítványainak a lábát. Ezzel azt juttatja kifejezésre, hogy ő, aki úr, király, egyszer csak szolga lesz. Hiszen a rabszolgák feladata volt az érkező vendégek lábát megmosni. Jézus már ott megalázza magát, hogy a szolgák feladatát végzi. Azt mondja: ti is így szeressétek egymást, legyetek ennyire könyörületesek egymással. A következő nap a nagypéntek, amely a legnagyobb dráma. Ekkor, főleg a protestáns hagyományban, mindig zsúfolva vannak a templomok.
– Mi ilyenkor az ünnep szimbóluma?
– Sokan úgy tartották, hogy a reformáció ünnepe mellett a nagypéntek még az igazán nagy ünnep, amikor a kereszt áll a középpontban. A Luther-rózsában, amely a mi szimbólumunk, a szívben is ott van a kereszt. Több evangélikus templomban – köztük Budapesten, a Bécsi kapu téri templomunkban is – elterjedt egy nagyon szép hagyomány, hogy húsvéthajnalban tartanak istentiszteleteket, reggel öt órakor. Ez azt jelenti, hogy még sötétben, gyertyafénynél kezdjük az alkalmat, és ahogy fokozatosan világosodik, érezzük, hogy eljött a feltámadás. Utána tartunk egy reggeli agapét: ennek még a kőbányai szolgálatom alatt láttam jelentőségét, ugyanis a lakótelepeken nagyon sok magányos ember él, akiknek nincs családjuk és közösségük, és úgy tapasztaltam, hogy ezek az alkalmak sokat jelentettek nekik.