– Egy óvodás gyermek fel sem fogja, hogy történhetnek vele rossz dolgok is, nem tudja, mit jelent az, hogy vannak olyan helyzetek, amibe akár bele is halhat – fogalmazott Bojti Andrea a tomajmonostori eset kapcsán.
Mint arról korábban beszámoltunk: múlt hét kedden reggel egy óvodásokat szállító kisbuszon fent felejtettek egy négyéves kislányt, aki csaknem nyolc órát töltött az akár ötvenfokos hőmérsékletűre felmelegedett buszban. A kislányra csak délután találtak rá, amikor már eszméletlen volt. Inez Flórát életveszélyes állapotban, mentőhelikopterrel szállították kórházba, ám a legmagasabb szintű ellátás ellenére múlt hét pénteken elhunyt.
Sokakban merülhet fel az a kérdés, hogy miért nem dudált a kislány? A válaszom az, hogy amikor veszélyhelyzetben találja magát egy gyermek, egy beszűkült tudatállapot alakul ki. Ebben a korban igen csekély az eszköztáruk, többnyire csak sírnak és toporzékolnak. Éppen ezért nem várhatjuk el egy óvodás korú gyermektől, hogy racionális döntést hozzon, és a maga valóságában felmérjen egy ilyen veszélyhelyzetet annak minden következményével – vélte a szakember, aki szerint a kislánynak akkor sem jutott volna eszébe a dudálás, ha közvetlenül a buszra szállás előtt a szülei a lelkére kötik, hogyha otthagynák őt egyedül a buszon, akkor dudáljon.
Ugyanakkor vannak helyzetek, amelyek kezelésére megtaníthatjuk a legkisebbeket. A szakember úgy fogalmazott: A szülők úgy tudják a legjobban felkészíteni a gyermekeiket a vészhelyzetekre, ha félelemkeltés helyett praktikus dolgokat tanítanak nekik.
– Egy óvodásnak fogalma sincs arról, mit jelent az, hogy ha elkóborol a bevásárlóközpontban, elrabolhatják; csak a szorongás marad meg benne és teljesen eszköztelen lesz egy veszélyhelyzetben. A túlzott szorongás ugyanis beszűkíti a tudatot és csökkenti az esélyét a konstruktív cselekvésnek. Ezért sokkal célravezetőbb, ha a veszélyhelyzet felismerésére tanítjuk, illetve konkrét cselekvési eszközöket adunk a kezébe – hívta fel a figyelmet a gyermekpszichológus.