A sértetti képviselő, Borbély Zoltán közlekedési szakjogász a nautikai szakértővel kapcsolatban leszögezte lapunknak: a szakvélemény értékelése a bíróság feladata, ám az igazságügyi szakértőnek objektívnek kell maradnia akkor is, ha a védelem kéri fel a munkára.
Borbély Zoltán hangsúlyozta, Steiner Gábor szakértői véleménye a fizika törvényeinek is ellentmond, és a bizonyítási eljárás eddigi menetében a védelem szakértőjének minden állítását már előre megcáfolták.
A Steiner-féle szakvéleményben például huszonegyszer szerepel az, hogy a Hableánynak ki kellett volna térnie a Viking-hajó elől, mert előbbi úgymond városnéző hajó.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium perhez becsatolt jogértelmezése szerint viszont nem valós a védelem szakértőjének álláspontja. Ha ugyanis egy hajó hat km/óránál lassabb sebességgel közlekedik – például városnézés vagy rendezvény miatt –, akkor mindenképpen neki van kitérési kötelezettsége, függetlenül a méretétől vagy funkciójától. A Hableány viszont a katasztrófa időszakában végig ennél gyorsabban haladt, vagyis nem kellett volna kitérnie a másik hajó, a Viking Sigyn elől.
Steiner másik, vitatható állítása, hogy a Hableány hajókötele beleakadt a kormányműbe, emiatt a jármű kevésbé volt manőverezhető. Csakhogy ez nem a hajóhoz tartozó kötél volt, hanem az, amellyel a Hableány hajótestét a felszínre hozták és kiemelték a mentőcsapatok.
A kötél egyébként sem akadhatott volna bele a kormányműbe, mert ez ellentmondana a fizika törvényeinek: képtelenség, hogy az előre haladó hajóról a maga után húzott kötél az árral szemben utolérje a hajót, és rátekeredjen a kormányműre. (Ezt egyébként egy másik igazságügyi szakértő már megerősítette korábban.)
Borbély Zoltán szerint egyébként is lényegtelen minden egyéb felvetés, hiszen nem volt kitérési kötelezettsége a Hableánynak.
Álláspontja szerint a szakértő jogi kérdésekben foglalt állást, holott az a bíróság és a bizonyítási eljárás feladata.
Borbély Zoltán azt is elmondta lapunknak, hogy sértetti képviselőként a teljes igazság kiderítése a célja a Hableány elhunyt magyar személyzetének az érdekeinek a képviselete mellett.
– A hajósok már nem tudják megvédeni a becsületüket, az a mi feladatunk maradt – fogalmazott Borbély Zoltán.
A norvég tulajdonú, Svájcban bejegyzett Viking Sigyn szállodahajó 2019. május 29-én Budapesten, a Margit híd pesti hídfőjénél hegymenetben nekiütközött, és maga alá gyűrte a jóval kisebb, magyar Hableányt, amely azonnal elsüllyedt.
A sétahajón harmincöten voltak: harminchárom dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, huszonhét áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai, negyvenéves nőt továbbra is eltűntként keresnek.
A Sigyn ukrán kapitányát, a 67 éves Jurij Csaplinszkijt vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésével és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolják. Bizonyítottság esetén akár kilenc évet is kaphat.
Eközben tart a Fővárosi Törvényszéken a katasztrófa miatt indított egyik kártérítési per.