Új szabályozás rendezi a tartós gyógykezelés alatt álló gyerekek oktatását. Májusban az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) hozta nyilvánosságra a nevelésükre-oktatásukra vonatkozó szakmai irányelvet.
A dokumentumnak óriási a jelentősége, hiszen évente sok ezer gyermek esik ki betegség miatt a közoktatásból, és egyre nő a pszichiátriai érintettség miatt az iskolából kimaradó fiatalok száma is.
Habár az iskoláknak heti tíz órában egyénileg kellene foglalkozniuk velük, ennek nem minden intézmény tud eleget tenni. A kórházakban nem mindenhol adottak a feltételek a gyerekek tanításához, és nagy szükség lenne az iskolák és kórházak közti szakmai párbeszédre is.
Egy hónapokig ágyban fekvő gyermek vagy egy pszichiátriai betegséggel küzdő fiatal esetében ugyanis a hagyományos iskolai módszerek kevésbé hatékonyak. A fókusz nem a lexikális tudás átadásán, hanem az iskolai kapcsolatrendszerük, az önbizalmuk, a jövőbe vetett hitük megerősítésén van.
Ezek hiányában a beteg gyerekek csak nehezen tudnak lépést tartani tanulmányaikkal, elveszíthetik a kapcsolatot kortársaikkal, ami megnehezíti a gyógyulás utáni visszatérésüket.
A KórházSuli és partnerei kezdeményezésére minisztériumi munkacsoport alakult az egészségügy és az oktatás szakembereiből. Elkészítették azt az irányelvet, amely meghatározza a fő szakmai irányvonalakat, valamint meghatározza az ellátás teljes folyamatát és szereplőit.
„Ez egy történelmi lépés, mert az irányelv kiépíti a köznevelés és egészségügyi intézmények kapcsolatát. Ennek eredményeképp érvényesül az érintett gyerekek, fiatalok oktatáshoz való joga, és az őket ellátó szakemberek is iránymutatást kapnak feladataik elvégzéséhez” – mondta Tóthné Almássy Mónika, a KórházSuli vezetője.
Borítókép: Az Egyesített Szent István és Szent László Kórház-Rendelőintézet Merényi Gusztáv Kórház felújított pszichiátriai osztálya. A kép illusztráció. (Fotó: MTI/Kovács Tamás)