A 6., a 8. és a 10. évfolyamos tanulók az ország összes iskolájában ugyanabban az időpontban és azonos körülmények között írták meg a felmérést 2021 májusában. A diákok egy kétszer 45 perc hosszúságú matematikai és egy kétszer 45 perc hosszúságú szövegértési tesztet oldottak meg. Emellett a családi hátterükkel, eddigi iskolai pályafutásukkal kapcsolatos kérdésekre is válaszoltak a tanulói kérdőíven, amit otthon, a szüleikkel együtt töltöttek ki önkéntes alapon.
Az Oktatási Hivatal (OH) honlapján található elemzés felhívja a figyelmet: a nemzetközi tapasztalatok alapján várható volt, hogy a világjárvány és a digitális munkarend bevezetése negatív hatással lesz a tanulók eredményeire. A 6. évfolyamon azonban matematikából az előző 12 év átlageredményéhez képest csupán egy százalék, a szövegértésben pedig 0,7 százalék a csökkenés mértéke, ami az adott körülmények között jó eredménynek számít – fejtette ki az OH.
Az összefoglalóból kiderül, hogy a korábbi öt kompetenciamérés eredményei, illetve a PISA-mérések adatai alapján a családi háttér teljesítményre gyakorolt esetleges negatív hatása mindkét mérési területen gyengült, azaz javult az iskolák hátránykompenzáló képessége.
A korábbi felmérésekhez hasonlóan a 2021-es kompetenciamérésben is megmutatkozik a településtípusok közötti különbség, ez viszont nem nőtt a járvány ellenére sem, ami biztató.
A korábbi évekhez hasonlóan a szövegértés és a matematika területén is eltérő volt a diákok fejlődésének üteme: a 6. évfolyamról a 8. évfolyamra nagyobb mértékű volt a fejlődés a matematika területén, viszont mindkét területen kisebb a fejlődés mértéke a 8. és a 10. évfolyamok között.
A 2021-es mérés eredményeit negatívan befolyásolták azok az időszakok, amikor tantermen kívüli, digitális munkarendben kellett a diákoknak tanulniuk, ennek ellenére a tanulók képességeinek fejlődése 2019 és 2021 között csak kis mértékben maradt el a 2017 és 2019 közötti időszaktól.
Az OH rámutatott: az átlageredmények összehasonlítása az előzőek ellenére nem ad teljes képet a gyerekek fejlődéséről, mert előfordulhat, hogy a különböző képességű tanulók eltérően fejlődnek. Az átlageredmények terület szerinti bontását vizsgálva az előző évekhez hasonlóan továbbra is elsősorban a Nyugat-Dunántúl és a Közép-Magyarország régió jó teljesítménye, valamint az Észak-Magyarország és az Észak-Alföld régió lemaradása figyelhető meg.