Újabb veszélyes BKV-buszokat vont ki a forgalomból a Fővárosi Kormányhivatal.
Közleményükben azt írták: a fővárosi önkormányzat tömegközlekedési vállalatánál, a BKV Zrt.-nél csütörtökön tartott műszaki és forgalombiztonsági ellenőrzés során a vizsgált járművek több mint felénél hibát találtak a kormányhivatal szakemberei. A budapestiek biztonsága érdekében négy autóbuszt azonnal kitiltottak a forgalomból, további kilenc jármű esetében pedig azonnali javítást és műszaki szemlét rendeltek el. A hivatal felsorolta: egyebek mellett rosszul működő féket, erőteljes olajfolyást és nem megfelelő károsanyag-kibocsátást is találtak a hibák között. Mint írták: „Az elmúlt év hasonló időszakában végzett ellenőrzések alapján megállapítható, hogy a BKV Zrt. gépparkja még mindig elöregedett.” Emlékeztettek, a fővárosi kormányhivatal rendszeresen végez műszaki és forgalombiztonsági ellenőrzéseket az utazók biztonsága érdekében.
Folyamatosan vonja ki a BKV- a régi Ikarus buszokat. Ugyanakkor a kompozit karosszériás, elektromos Modulo C68-asok annyira rosszak, hogy a cég kénytelen volt újabb két járművet selejtezni – derült ki a HVG cikkéből. A lap információi szerint az összesen négymilliárd forintba került, magyar gyártású, elektromos járművekkel a közlekedési vállalatnak már a forgalomba állításuk óta gondjai vannak. A húsz buszból álló flottából eddig négyet selejtezett a BKV, főként a kompozit karosszéria és az akkupakkok állapota miatt nem éri meg őket újra forgalomképes állapotba hozni. Lapunk többször írt a cég hibás járműveinek állapotáról. A BKV-buszok állapotát ismerő forrásunk szerint évszaknak megfelelően észlelnek műszaki problémákat a buszoknál a sofőrök: télen rendszeresek az ajtóhibák, nyáron a klímarendszer működése akadozik, de gyakoriak a futóműproblémák is.
– Vannak olyan buszok, amelyeknél már rendszám alapján tudjuk, hogy valamilyen hibája van, de lehet vele közlekedni nagyobb odafigyeléssel
– tudatta egy, a BKV-buszok állapotát ismerő forrásunk. Lapunknak kiemelte, hogy természetesen ezeket mindig jelzik az illetékeseknek.
Megkerestük a BKV-t a járművek állapotáról. Válaszukban kifejtették, hogy meglátásuk szerint az autóbusz-állomány frissítésének egyetlen fenntartható módja, hogy az új járművek folyamatosan és kiszámítható ütemben érkezzenek és ennek éves költsége több milliárd forint. Kiemelték, hogy az elmúlt évtizedekben – a szükséges források – eseti jelleggel tették lehetővé új járművek beszerzését. A járművek hasznos élettartama nyolc-tíz évre tervezett (ennek flottájuk fele eleget tesz). Hozzáteszik, hogy az optimális élettartam elérése érdekében a mindenkori flotta tíz-tizenkét százalékát kellene évente új járművekkel megújítani. Ennek figyelembevételével 2023-ban mintegy 89–107 db jármű beszerzését lehet tervezni. „Sajnos a beruházási forrásaink nem tesznek lehetővé ilyen mértékű beszerzéseket, illetve a hitelfelvétel lehetősége sem adott. A jelenleg rendelkezésre álló beruházási forrásaink erejéig törekszünk az új járműbeszerzésekre, azonban a tervezhető mennyiség kevesebb” – tájékoztatta lapunkat a BKV.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)