Éppen szünet van, amikor megérkezünk a Borsod-Abaúj-Zemplén megyében található Kazincbarcikai Pollack Mihály Általános Iskola Árpád Fejedelem Tagiskolájába, ahol 309 diák tanul. A felújított, vidám hangulatú épületben mosolygós gyerekek és lelkes pedagógusok fogadnak bennünket. A tagintézmény-vezető, Dávidné Encs Marianna kérdésünkre elmondja, hogy kollégái igazi hivatástudattal végzik a munkájukat, és arra törekszenek, hogy mindenben segítsék a tanulókat.
Egymást elfogadni
– Hálás vagyok, hogy ilyen kollégáim vannak, könnyű őket ösztönözni, mert nem azzal foglalkoznak, hogy egy-egy pályázat mennyi pluszadminisztrációval jár, hanem azt nézik, mit hoz a diákoknak, ezáltal hogyan tudják az egyéni boldogulásukat segíteni – hangsúlyozza az intézményvezető, aki maga is ebbe az iskolába járt, 1989 óta dolgozik itt, és bevallása szerint soha nem hagyná el a szülővárosát.
A szociális érzékenység mindig is jellemző volt rám, és közben látom azokat a nehéz helyzeteket és sorsokat, amelyekből a gyerekek megpróbálnak mégis jó eredményt elérni. Mivel az iskolában töltik a legtöbb idejüket, ezért kötelességünknek tartom, hogy kivegyük a részünket abból, hogyan tudjuk a hátrányaikat kompenzálni
– fejti ki Dávidné Encs Marianna, rámutatva: az itt élő fiataloknak ilyen körülmények között kell megtalálniuk a saját életútjukat, ami legalább annyiban különbözik majd szüleikétől, hogy továbbtanulnak és szakmát szereznek. – Az Útravaló azért is jó, mert nemcsak anyagilag segíti a családokat, hanem ösztönzi is a gyerekeket a tanulásra, hiszen presztízst jelent számukra a programba bekerülni és a részének maradni – teszi hozzá. Beszél arról is, hogy folyamatosan figyelemmel kísérik a hozzájuk járó tanulók családi életét is annak érdekében, hogy legalább az általános iskolát befejezzék. – Azt szeretnénk elérni, hogy a gyerekek szeressenek iskolába járni és kötődjenek az osztályközösségükhöz, ezért számtalan közösségi programot szerveznek a kollégáim, emellett a kicsiket első osztálytól kezdve egymás elfogadására és támogatására neveljük – emeli ki az tagintézményvezető, aki szerint a korrepetálás, a felzárkóztató foglalkozások és a differenciálás mellett a közösségi élmény, illetve a jó hangulat is nagyon fontos az iskola életében.