Mintát adhat hazánkban is a szerbiai iskolai lövöldözés

A szerbiai, két héttel ezelőtt történt iskolai lövöldözés után bejelentések érkeztek a magyar rendőrséghez, hogy fiatalkorúak, sőt kamasz gyerekek zárt közösségi csoportokban, barátoknak jelezték, mi lenne, ha követnék a belgrádi iskolai példát.

2023. 05. 18. 15:48
szerbiai iskolai lövöldözés
BELGRADE, SERBIA - MAY 04: A view of flowers that are left to respect the victims of a school shooting that left at least nine people dead at Vladislav Ribnikar Primary School in Belgrade, Serbia on May 04, 2023. Milos Miskov / Anadolu Agency (Photo by Milos Miskov / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP) Fotó: Anadolu Agency via AFP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Iskolai lövöldözések: hogyan előzhetők meg? Kik a lehetséges elkövetők? Mire figyeljen a szülő, az iskola és a környezet? címmel hívta háttérbeszélgetésre az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) az újságírókat.

Gál Kristóf ezredes, az ORFK Kommunikációs Szolgálatának vezetője, szóvivő bevezetésében gyakorlatilag riadóztatta a szülőket, a pedagógusokat és az iskolásokat, amikor a szerbiai iskolai lövöldözés magyarországi hatásairól beszélt.

A szerbiai iskolai lövöldés után bejelentések érkeztek a rendőrséghez, illetve nem egy olyan esetről szereztünk tudomást, ahol kizárólag fiatalkorú, adott esetben gyermekkorúak tettek olyan jelzést zárt közösségi csoportban, barátnak szólva, jelezve, hogy „mi lenne, ha…” 

– fogalmazott Gál ezredes, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy a konkrét esetekről ennél többet nem fog elmondani, tehát se azt, hogy hol történt, se azt, hogy az eljárásnak éppen melyik szakaszában tartanak.

– De indultak olyan büntetőeljárások az elmúlt hetekben, amelyeknek az ihletője, az ötletgazdája a szerbiai tragédia lehetett. Abban van felelősségünk, ha ilyen jelzés érkezik, egyszerűen nem tehetünk mást, mint hogy büntetőeljárást indítunk, és hogy párbeszédet kezdeményezünk a sajtón keresztül az érintettekkel, szülőkkel, pedagógusokkal, gyermekekkel, azokkal, akiknek hatása lehet arra, hogy ezek az esetek ne következzenek be – szögezte le Gál Kristóf. 

Az ezredes rámutatott, össztársadalmi felelőssége van mindenkinek abban, hogy ne is kerülhessen sor hazánkban iskolai lövöldözésre.

A háttérbeszélgetésen Oszik Márta tanácsadó szakpszichológus, katasztrófa- és kríziskezelő szakpszichológus, Garamvölgyi László, a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács kommunikációs igazgatója és Oláh-Paulon László rendőr alezredes, az ORFK bűnmegelőzési osztályának vezetője foglalta össze a legfontosabb tudnivalókat.

Oszik Márta elöljáróban leszögezte: hazánkban szerencsére eddig még nem történt iskolai lövöldözés, ám más eszközzel történt már támadás. 

E ponton emlékeztetünk a győri középiskolai támadásra, amikor H. András, az akkor 17 éves fiú 2019. december 5-én fizikaórán huszonhat osztálytársa előtt többször megszúrta tanárnőjét, mert az 3-ast adott neki. A matematika  és fizika szakos pedagógus életveszélyes sérülést szenvedett. A diákot öt év szabadságvesztésre ítélték.

A szakpszichológus szerint 

akik valamilyen iskolai támadást terveznek, azok elkezdenek „kiszivárogtatni” előtte, akár verbálisan tesznek erre utalásokat, akár például rajzokon keresztül. A szakember szerint oda kell figyelni arra, ha valakinek megváltozik a viselkedése, például elkülönül a többiektől. 

Általánosságban jellemző lehet ezekre a fiatalokra, hogy az érzelmeiket nehezen tudják megfogalmazni, esetleg ők maguk is iskolai erőszak áldozatai, nem tudják kinek elmondani a problémáikat. Az iskolai erőszakot tervező diáknak általában nincs lehetősége arra, hogy az agresszivitását megfelelően levezesse sporttal vagy művészeti tevékenységgel.

szerbiai iskolai lövöldözés
Elviszik a szerb rendőrök a 14 éves belgrádi iskolai lövöldözőt. Fotó: AFP

Garamvölgyi László nyugalmazott dandártábornok kifejtette: a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács 2021-től bűnmegelőzési programot működtet, Magányos elkövetők az iskolában címmel oktatják a pedagógusokat az iskolai erőszak témájában, és ez a jól működő program garancia arra, hogy megelőzhetők például az iskolai lövöldözések.

Garamvölgyi szerint a bűncselekményeket jobb megelőzni, mint büntetni, ezért a prevencióra kell helyezni a hangsúlyt, ami össztársadalmi felelősség. 

Az igazgató úgy véli, két nagy kihívással kell szembenézni: az egyik a társadalmi frusztráció, az erőszakkultusz, amely mindenkire hatással van. A másik, hogy a fiatalok fiziológiai, bizonyos agyi funkcióinak fejlődése 25 éves korra fejeződik le, addig nehezebben ismerik fel a magatartásuk társadalomra való veszélyességét, és a cselekedetükkel járó szankciókat. A leghatásosabb szankció azonban Garamvölgyi László szerint nem maga a büntetés, hanem a büntetés elkerülhetetlensége.

Oláh-Paulon László szerint az iskolákban működő szervezetek és az iskolaőrök felkészítése elengedhetetlen ahhoz, hogy a diákokkal közvetlenül érintkező emberek tudjanak jelezni a rendőrségnek probléma esetén. Az alezredes szerint a bűnmegelőzés egyik fontos feladata, hogy a legkisebb jelzést is kellő mélységben értékelve hatásosan lépjen fel.

Gál Kristóf végezetül leszögezte:

Nem tervezünk rendszerszintű átalakítást. A rendőrségnek azonban annyi dolga van, hogy párbeszédet indítson és a társadalom figyelmét felhívja arra, hogy rajtunk kívül másoknak, szülőknek, pedagógusoknak is van felelősségük, hogy érzékenyítsék a gyermekeinket, fiataljainkat.

Borítókép: A belgrádi iskolai lövöldözésben kilenc gyerek és egy iskolaőr halt meg (Fotó: AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.