Nem tudja elfogadni a pedagógusok jogállásáról szóló törvényjavaslatot jelenlegi, parlamentnek benyújtott formájában a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) – nyilatkozta lapunknak Totyik Tamás alelnök. Hozzátette, a javaslat az oktatás alapvető problémáira nem ad választ a pedagógusok munkaterhelése és a mozgó heti óraszám miatt. Szerintük a 2015-ös állapot, azaz a heti 22 fix tanítási óraszám lenne az elfogadható.
A bérekre vonatkozóan azt mondta: a bérrendszer nagyon kiszámíthatatlan, továbbá a teljesítményértékelési rendszer szabályozásába nagyon sok szubjektív elem került, amit a PSZ szintén nem támogat.
Szeretnék, ha a fix órákon kívül lenne egy bértábla, amelyben meghatároznák a kifizetett túlórát, valamint a teljesítményértékelésre is normatív támogatást kapnának az intézmények, amit a belső szabályzatukban fektetnének le. – Azt tekintenénk elfogadhatónak, ha a gyakornok bére a pályakezdő diplomások átlagkeresetének 85-95 százalékát tenné ki, ehhez kellene a többi tanár bérét igazítani – fejtette ki az alelnök.
Úgy fogalmazott, abban igaza van a kormánynak, hogy a márciusi törvénytervezethez képest elmozdult a kabinet álláspontja, de ez még mindig nem elégséges. Szerinte ezek a változtatások a mostani jogszabályokban is megtalálhatók, ám csak a pedagógusok számára hátrányosabb elemeket emelték át, példaként említette az átvezényelhetőséget, az utazó tanárok költségtérítését, valamint a felmondási időt.
Arról, hogy a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete Brüsszelhez fog fordulni a törvénytervezet miatt, Totyik Tamás úgy foglalt állást: meg fogják vizsgálni, hogy a javaslat megfelel-e a kormány által az EU-nak tett elvárásoknak.
Emlékeztetett: az EFOP Pluszban a kabinet azt vállalta, hogy a pedagógusoknak hátrányos jogszabályváltozást nem fognak alkalmazni, márpedig szerinte vannak ilyenek a javaslatban. Ha a törvényjavaslatot nem találják megfelelőnek ezen szempontok szerint, a PSZ is panasszal fog élni az uniós bizottságnál – jelentette ki az alelnök.
Megjegyezte: a kormány nem oldja meg a köznevelés alapvető problémáit, mert ehhez szükség lenne egy korszerűbb Nemzeti alaptantervre is, amelyben a tanulók terheit drasztikusan csökkentik, és ezzel a pedagógusok munkaterhe is kevesebb lenne.
Borítókép: Totyik Tamás előadást tart Székesfehérváron 2020. január 29-én (Fotó: Fehér Gábor/Fejér Megyei Hírlap)