Az új pedagógus-életpályamodellről szóló törvény legfontosabb jogalkotói célja az, hogy a pedagógusok illetménye az elvégzett teljesítményhez igazodjon, azaz a jobban teljesítő tanár több bért kapjon – jelentette ki Kozák András tanár a Magyar Nemzetnek.
A Nemzeti Pedagóguskar (NPK) jogi szakértője leszögezte: magasabb fizetés jár annak a pedagógusnak, aki önként vállal többletfeladatokat, a felzárkóztatásban és a tehetséggondozásban részt vesz, korrepetál, szakkört vezet, rendszeresen kommunikál az érintettekkel.
Új elem a törvényben a köznevelési foglalkoztatotti jutalom. 2024. január 1-jétől köznevelési foglalkoztatotti jutalomra jogosult az, aki 25, 30, 40 év pedagógusi szakmai gyakorlattal rendelkezik, vagy 2023. december 31. előtt közalkalmazotti jogviszonyban bármilyen munkakörben foglalkoztatott volt, vagy pedagógusként alkalmazták. – A jogállási törvény csak jót hoz a pedagógusoknak – hangsúlyozta Kozák András.
Többletmunkáért több pénz
Az új törvény a foglalkoztatás jogi kereteit is rugalmasabbá teszi. Az áthelyezés például nemcsak állami vagy önkormányzati fenntartású intézmények között, hanem mindegyik hatálya alá tartozó intézményben lehetséges.
Az NPK szakértője lényegesnek tartja azt is, hogy kizárólag illetménytöbblet járhat a pedagógusoknak, elvonás nem, például a hátrányos helyzetű tanulók tanításáért húsz százalék illetménytöbblet jár.
A munkáltató döntésén alapuló, de a törvény által előírt kötelezettségek köré sorolta azokat a tevékenységeket is, mint a szakmai gyakorlat, a többletmunka vagy a további szakképesítés megszerzése, amelyek esetén szintén előírás a magasabb bér folyósítása. Erről az igazgató dönt a tankerületi igazgató jóváhagyásával tanévenként, tehát nem kell évekig várniuk a jól dolgozóknak.
Kozák András arról is beszélt, hogy a jubileumi jutalom, a felmentési vagy a felmondási idő ugyanúgy fennmaradnak, ahogy a kollektív szerződések. Az új törvény nemcsak megadja az eddigi lehetőségeket, hanem még többet kínál. – A pedagógusok a törvénnyel önálló foglalkoztatási státust kapnak, ami egyfelől morális kötelesség, másfelől pedig egy jogszabályban rendezni a vitás ügyeket egyszerűbb, mint négyben. Az új pedagógus-életpályamodellről szóló törvény koherens az uniós normákkal, a nemzetközi közjogi szabályokkal és az ágazati szabályozással is – fogalmazott.