A koronavírus-járvány nemcsak a kommunikációt és a kereskedelmet terelte az internet felé, de sajnos a bűnözők is átszoktak a digitális eszközökre – nyilatkozta az MTI-nek a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára csütörtökön, felhíva a figyelmet, hogy telefonon vagy online senki ne adja meg ismeretleneknek személyes vagy banki adatait.

Különösen az idősek figyelmét szükséges erre felhívni
– emelte ki Rétvári.
Az államtitkár szerint az elkövetők módszerei folyamatosan változnak és bővülnek,
a szélhámosok előszeretettel alkalmaznak újabb és újabb trükköket, hogy az emberek naivitását, jóhiszeműségét, figyelmetlenségét kihasználva meglopják őket.
Ugyanakkor a hazai rendőri szervek is egyre éberebbek, és folyamatosan azon dolgoznak, hogy felszámolják a bűnbandákat, valamint kampányfilmekkel, plakátokkal és közleményekkel hívják fel arra az állampolgárok figyelmét, hogy hogyan szúrják ki, ha netes csalók akarják megszerezni adataikat, pénzüket. Rétvári Bence felsorolta azokat a leggyakoribb csalási típusokat, amelyek miatt több eljárást indított a rendőrség.
A bankok nevében telefonhívással próbálkoznak a csalók
Ebben az esetben a pénzintézetek nevében, egy magát ügyintézőnek kiadó csaló próbálja tőrbe ejteni az áldozatokat.
Jellemzően ilyenkor azt próbálják meg elhitetni az áldozattal, hogy támadás érte a számlafiókját, ezért azonnal cselekedni kell, például jelszót vagy számlaszámot kell változtatni
– fogalmazott Rétvári Bence. Az államtitkár rámutatott: az elkövetők távoli elérést biztosító program letöltésére bírják rá a sértetteket, amelyen keresztül bárhol hozzáférnek az ott megadott információkhoz, például az internetbank belépési kódjához vagy a bankkártyaszámhoz.
Idén májusban a rendőrség lecsapott egy ilyen csalásokat elkövető bűnbandára. Összesen harminchat embert vontak büntetőeljárás alá, akik mindegyikét az illetékes bíróság letartóztatásba helyezte – idézte fel a politikus. Hozzátette: a gyanúsítottaknak pénzmosás és információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás miatt kell majd felelniük.