Ezek a leggyakoribb internetes csalástípusok, ne dőljünk be nekik!

Egyre gyakoribbak az online, valamint a telefonos csalások. A három leggyakoribb típust sorolta fel Rétvári Bence, amelyek miatt már több eljárást indított a rendőrség. A politikus tanácsait megfogadva azonban könnyen felismerhetjük őket, elkerülve azt, hogy csalás áldozatai legyünk.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2023. 08. 17. 18:46
hacker, internetes csalás Forrás: pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus-járvány nemcsak a kommunikációt és a kereskedelmet terelte az internet felé, de sajnos a bűnözők is átszoktak a digitális eszközökre – nyilatkozta az MTI-nek a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára csütörtökön, felhíva a figyelmet, hogy telefonon vagy online senki ne adja meg ismeretleneknek személyes vagy banki adatait.

RÉTVÁRI Bence
Rétvári Bence (Fotó: MTI/Vajda János)

 

Különösen az idősek figyelmét szükséges erre felhívni 

– emelte ki Rétvári.

Az államtitkár szerint az elkövetők módszerei folyamatosan változnak és bővülnek, 

a szélhámosok előszeretettel alkalmaznak újabb és újabb trükköket, hogy az emberek naivitását, jóhiszeműségét, figyelmetlenségét kihasználva meglopják őket.

Ugyanakkor a hazai rendőri szervek is egyre éberebbek, és folyamatosan azon dolgoznak, hogy felszámolják a bűnbandákat, valamint kampányfilmekkel, plakátokkal és közleményekkel hívják fel arra az állampolgárok figyelmét, hogy hogyan szúrják ki, ha netes csalók akarják megszerezni adataikat, pénzüket. Rétvári Bence felsorolta azokat a leggyakoribb csalási típusokat, amelyek miatt több eljárást indított a rendőrség. 

A bankok nevében telefonhívással próbálkoznak a csalók

Ebben az esetben a pénzintézetek nevében, egy magát ügyintézőnek kiadó csaló próbálja tőrbe ejteni az áldozatokat.

Jellemzően ilyenkor azt próbálják meg elhitetni az áldozattal, hogy támadás érte a számlafiókját, ezért azonnal cselekedni kell, például jelszót vagy számlaszámot kell változtatni 

– fogalmazott Rétvári Bence. Az államtitkár rámutatott: az elkövetők távoli elérést biztosító program letöltésére bírják rá a sértetteket, amelyen keresztül bárhol hozzáférnek az ott megadott információkhoz, például az internetbank belépési kódjához vagy a bankkártyaszámhoz.

Idén májusban a rendőrség lecsapott egy ilyen csalásokat elkövető bűnbandára. Összesen harminchat embert vontak büntetőeljárás alá, akik mindegyikét az illetékes bíróság letartóztatásba helyezte – idézte fel a politikus. Hozzátette: a gyanúsítottaknak pénzmosás és információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás miatt kell majd felelniük.

A csomagküldő társaságok nevében is követnek el csalásokat

Ennél a csalástípusnál olyan emberek adatait lopják el, akik valamilyen közösségi platformon vagy adásvételi oldalon kínálják eladásra termékeiket. 

A hirdetésre vevőként jelentkező csalók a gyorsabb ügyintézés és szállítás érdekében egy hamisított linket küldenek az eladónak, 

amely egy olyan oldalra navigálja őt, ami egy bankválasztó, azaz a Magyarországon legnagyobb ügyfélkörű pénzintézetek logóit jeleníti meg. Amikor az eladó kiválasztja a bankszámláját vezető pénzintézetet, megjelenik egy olyan adathalász-felület, ami a megtévesztésig hasonlít a bank honlapjához, és ha az eladók megadják itt a bankszámlaszámukat, illetve a belépési azonosítóikat, hozzáférhetővé teszik a bankszámlájukat a csalóknak. 

Miután az elkövetők belépnek a megszerzett adatokkal a fiókba, kitiltják onnan a megtévesztett áldozatot, és annyi pénzt emelnek le a számlájáról, amennyit csak akarnak 

– hangsúlyozta Rétvári Bence, majd rámutatott: 

a kicsalt összeget többségében „strómanszámlákra” utalják, majd onnan másodperceken belül továbbutalják.

SMS vagy e-mail havidíj-elmaradásról

Az államtitkár szintén elterjedtnek nevezte azt a csalást, ahol az elkövetők SMS-ben vagy e-mailben küldenek értesítést, hogy havidíj elmaradás van egy streaming szolgáltató felé. 

A felszólítással egy időben egy linket is küldenek az áldozatoknak, melyre rákattintva látszólag a szolgáltató oldala jelenik meg.

Ott a bankkártyaszámot és az ellenőrző kódot (CVC) kell megadni, de valójában ez az oldal is a bűnözőkhöz kapcsolódik, akik az így megszerzett kártyaadatokkal visszaélve utalásokat hajtanak végre és okoznak kárt. 

Fontos, hogy idegeneknek sosem szabad megadni a bankkártya vagy online banki adatokat, és senki ne küldjön másolatot az okmányairól. 

– emelte ki az államtitkár. Szerinte ha valóban a számlavezető bank keresi az ügyfelet, akkor ott elég megadni a nevet, a születési helyet és időt, maximum még a lakcímet. Ha gyanús a hívás, azonnal bontani kell a vonalat, és hívni a bank hivatalos telefonszámát. Rámutatott: 

telefonos ügyintéző javaslatára semmilyen alkalmazást nem szabad letölteni.

Amennyiben felmerül a kétség, hogy nem egy hivatalos weboldal, bank, vagy szolgáltató küldött üzenetet – ez ellenőrizhető a feladó címéből is –, akkor soha nem szabad megnyitni az üzenetben szereplő linket – hangsúlyozta Rétvári. Az államtitkár aláhúzta: bármilyen ügyintézés, vásárlás során mindig a hivatalos weboldalakon kell tájékozódni és az ott szereplő elérhetőségeket, telefonszámokat, e-mail-címeket kell használni a kapcsolatfelvétel során.

Borítókép: illusztráció (Forrás: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.