– Múlt héten a Nemzeti Pedagógus Kar vezetője, Horváth Péter a Kulturális és Innovációs Minisztériumban Csák János miniszterrel egy fontos megállapodást írt alá a jövőre nézve. Mit lehet erről tudni?
– A megállapodás egyik fő témaköre a tehetséggondozás volt, ami mindig is kiemelt területet jelent a kormányzatban, és Csák János is szívügyének tekinti a témát. Ahhoz, hogy a nemzet folyamatos fejlődés mellett fennmaradjon, újra meg újra meg kell találnunk azokat a tehetséges fiatalokat, akik képességeik kibontakozásával elősegítik az ország gyarapodását. Szeretnénk most a tehetséggondozást a kor kihívásainak megfelelően új alapokra helyezni, és egy átstrukturált, megreformált rendszert működtetni, hogy az még hatékonyabb legyen.
– Tegnap a Kulturális és Innovációs Minisztérium közösségi oldalán be is jelentette, hogy új ösztöndíjprogramot hirdetnek a pedagógusok számára. Beavatna a részletekbe?
– Azokat a tanárokat támogatjuk, akik a tehetséggondozásban kulcsszerepet játszanak. Az ő ösztönzésükre, munkájuk elismerésére hoztuk létre a Köbüki tehetséggondozó tanári ösztöndíjat. Az oktatók nyílt pályázati rendszerben, a www.emet.gov.hu oldalon jelentkezhetnek, és a nyertes pályázók tíz hónapon át havi nettó 75 ezer forint támogatást kaphatnak munkájuk további folytatására, a tehetséggondozás területén végzett kiemelkedő tevékenységük ösztönzésére. A pályázat benyújtására egy hónapig van lehetőség, az eredményhirdetés októberben lesz. Ez az ösztöndíjprogram nem a köznevelési rendszerhez kapcsolódó bérkiegészítés, hanem a tehetséggondozás támogatása, az abban részt vevő tehetséggondozók további motiválása. A mi feladatunk, hogy elősegítsük a tehetségek felfedezését, továbbá a tehetségük kibontakoztatásához szükséges támogatást minél teljeskörűbben biztosítsuk. Úgy tudnak elindulni képességeik kibontakoztatása felé, ha vannak olyan szakemberek, akik felfigyelnek rájuk és fejlesztik őket, egyengetik pályájukat.
– Az ösztöndíjért pluszmunkát kell vállalniuk?
– Nem. Azok jelentkezhetnek, akik már legalább három éve középfokú köznevelési intézményben tanítanak és kiemelkedő tehetséggondozó tevékenységet folytatnak. Ezek a pedagógusok a tehetségek fejlesztésében eddig is példaértékű eredményeket értek el, és mi azt szeretnénk, hogy ezt a munkát tovább folytassák.