A fiatal nemzedékek érdekében kötött komplex, átfogó megállapodást a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Nemzeti Pedagógus Karral – közölte Csák János miniszter azon a találkozón, amelyen Horváth Péterrel, az oktatási testület elnökével aláírták az együttműködésről szóló megállapodást – adta hírül az MTI.
– Ennek eredményei a gyermekeket és a családokat szolgálják majd, és akár az egész nemzet sorsát meghatározhatják
– hangsúlyozta Csák János. Mint fogalmazott, a Nemzeti Pedagógus Kar országos szinten és nemzetközi kitekintéssel követi a versenyképességhez szükséges folyamatokat, a Kulturális és Innovációs Minisztérium részvétele pedig azért indokolt, mert ehhez a tárcához tartozik a szakképzés, a felsőoktatás és a felnőttoktatás.
A miniszter a megállapodásban érintett három terület közül elsőként a szakképzést emelte ki mint olyan rendszert, amely sikeresen átalakult az elmúlt években, és a tapasztalatai iránt ma már a világ minden részén érdeklődnek. Hangsúlyozta,
az együttműködés kiterjed emellett a tehetséggondozásra, amelynek biztosítania kell a fejlődés lehetőségét a kiemelkedő képességű fiatalok számára,
ám ehhez előbb a pedagógusok közreműködésével meg kell találni. A megállapodás harmadik területeként említette a felsőoktatást, amely szintén jelentős változásokon ment keresztül. Az eredmények közül az egyik legfontosabbnak azt nevezte, hogy nőtt a felvételizők, azon belül is a pedagógus- és tanárképzésre jelentkezők száma.
Horváth Péter az aláírást megelőzően azt mondta,
a Nemzeti Pedagógus Kar a tárca stratégiai partnereként csatlakozott a megállapodáshoz.
– A testület továbbra is fontosnak tartja, hogy közvetítő szerepet töltsön be a pedagógusok és a minisztériumok között – tette hozzá.
Mint fogalmazott, szakmai érdekképviseletként az elmúlt időszakban sok egyéb feladattal is foglalkozott a testület, a legfontosabbnak ugyanakkor továbbra is azt tekintik, hogy segítsék a pedagógusokat a feladataik ellátásában, és közvetítsenek a köznevelésben dolgozók és a kormányzat között.
Horváth Péter szorgalmazta a felzárkóztató programok, a szakképzés, a tehetséggondozás, a pályaorientáció tapasztalatainak értékelését, és különösen fontosnak kérdésnek tartja azt, kik és hogyan fognak tanítani a jövőben.
Azt mondta, a kormány egyik legfontosabb feladata, hogy ehhez a feltételeket biztosítsa, a Nemzeti Pedagógus Kar pedig ennek érdekében kérte, hogy a képzések kialakításánál vegyék figyelembe a pedagógusokat alkalmazó intézmények igényeit. A testület vezetője üdvözölte, hogy a kormány a tehetséggondozás terén is elkötelezett a hátrányos helyzetű térségek felemelésében, és úgy véli, hogy a testület országszerte hatékonyan segítheti a tehetséges diákok felkarolását.
Horváth Péter a Magyar Nemzetnek már beszélt a kormánnyal való korábbi egyeztetésekről. A köznevelésben foglalkoztatottak jogállásáról szóló törvénnyel kapcsolatos tárgyalásoknál például rengeteg időt kaptak álláspontjuk kifejtésére, így egy részletes, hosszú egyeztetésre volt lehetőségük a kormánnyal.
Borítókép: Csák János kulturális és innovációs miniszter és Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke kezet fog, miután együttműködési megállapodást írtak alá a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Pedagógus Kar között a minisztérium könyvtártermében (Fotó: MTI/Hegedüs Róbert)