Már most borítékolni lehet, hogy az őszi forgalom beköszöntével az autósok és a tömegközlekedés nem kötöttpályás részét használók is meg fogják látni ennek a lépésnek a negatív, káros hatásait – jelentette ki az Origónak adott interjújában Tóth Erik a budapesti Üllői úton létrehozott új biciklisávval kapcsolatban. Az Alapjogokért Központ kutatási igazgatója szerint a Karácsony-vezette Budapest egyik legforgalmasabb szakaszán 3,5 méteres kerékpársávokat létesíteni nem árulkodik józan közlekedési koncepcióról. Szavai szerint ráadásul nem tudni, mekkora kihasználtsága lesz később az új szakasznak. Felhívta a figyelmet arra, hogy Budapest utolsó, átfogó és komplex közlekedési stratégiáját – a Balázs Mór-tervet – Tarlós István főpolgármestersége idején dolgozták ki.
Ez a közlekedéspolitikai víziókat rögzítő dokumentum is szorgalmazta már a fővárosi közlekedésen belül a biciklis eszközhasználat arányának jelentős növelését, de nem esztelen, kapkodó módon. A mostani városvezetés ad hoc döntései átgondolatlanságról, a tervezés totális hiányáról árulkodnak
– tette hozzá.
Karácsonyék nem csökkentik a kiadásokat
Tóth Erik beszélt arról is, hogy Karácsony Gergely főpolgármester a 2010 előtti politikát hozza vissza: akkor elmondták, hogy nem lesz gázáremelés, majd nem sokkal később drasztikusan emelték a magyarok rezsiköltségeit. Hozzátette: a főváros csődben van, de Karácsonyék a kiadásokat nem csökkentik: jelentős jutalmazásban részesülnek a Gyurcsány Ferenc által pozícióba hozott fővárosi cégek vezetői, Karácsony helyetteseinek a száma sem csökkent.
Tóth Erik felhívta a figyelmet arra, hogy Karácsony Gergely egyik főpolgármester-helyettese a közelmúltban kijelentette: folyószámlahitelből működik Budapest, a hiány pedig a nyár végéig 40 milliárd forintos méreteket is ölthet.
– Ettől aligha függetlenül – tavaly év végi ígéretét megszegve – arról döntött Budapest liberális vezetése, hogy megemeli a BKK-jegyárakat a tömegközlekedés egyes termékeinél, de a vízszolgáltatás esetében is jelentős drágulás következhet. Figyelembe véve azt, hogy a főváros minden korábbinál több, körülbelül 270 milliárd forintnyi iparűzésiadó-bevételre számíthat idén, és 2019-ben 214 milliárdos tartalék is rendelkezésre állt, jogosan vetődik fel sokakban: hova lett a pénz? – tette fel a kérdést az Alapjogokért Központ kutatási igazgatója.
Újra összefoghat a baloldal
A szakértő felhívta a figyelmet arra, hogy kevesebb, mint egy évvel az önkormányzati választások előtt még nem tisztázott, hogy a 2022-ben külföldi forrásokkal jelentősen ellátott közös baloldali politikai tömb milyen formában fog együttműködni. Úgy véli, a realitás az, hogy az önkormányzati választáson összefognak egymással ismét, ezt a baloldal vezetője, Gyurcsány Ferenc is kimondta nemrégiben.
– Azonban vannak kérdőjelek, elsősorban megyei jogú városokban, ahol az ellenzéki kooperáció döcögött vagy akár fel is bomlott korábban már. Budapesten is ennek a nyomait lehet látni: a közgyűlésben a DK a vezetőerő, mert elhappolták a polgármestereket a többiektől, így a DK nélkül ma fontos, sorsdöntő kérdésekben nem lehet egyről a kettőre jutni – mutatott rá a szakértő.
Borítókép: A Karácsony-vezette főváros csődhelyzetbe került (Fotó: Videa)