Bátor , Ákos 2024. február 27.
logo

Ezerrel tiktokoznak a tizenévesek, de a felnőttek szerint még várniuk kellene a tartalomgyártással

Munkatársunktól
2023.10.19. 08:55 2023.10.19. 09:46
Ezerrel tiktokoznak a tizenévesek, de a felnőttek szerint még várniuk kellene a tartalomgyártással

Az Ifjúságkutató Intézet nemzetközi kutatásából kiderül, a legtöbben csak 18 éves kortól engednék, hogy az internetre mozgóképet töltsenek fel. A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy a legtöbb tartalomgyártó 13-14 évesen kezdi.

Habár a fiatalok 13 évesen már jelen vannak a közösségi médiában, és a tartalomgyártás szabadsága is adott számukra, a felnőttek mégsem tartják jó ötletnek, hogy valaki 18 éves kor alatt tartalmat gyártson, illetve osszon meg – derült ki az Ifjúságkutató Intézet legújabb, nemzetközi kutatásából, amelyben összesen 12 ezer felnőttet – Magyarország mellett további 11 közép-európai országból – kérdeztek arról, hány éves kortól tartják megengedhetőnek, hogy a fiatalok önmagukról készült videókat töltsenek fel az internetre. 

 

Nem kell(ene) sietni

Az eredmények azt mutatják, a kutatásban részt vett országok lakói egyöntetűen nem tartják elfogadhatónak a 13 évest kort: a magyaroknak mindössze egy százaléka véli úgy, hogy helyes ilyen fiatalokat felengedni a közösségi platformokra. Minden vizsgált államban, a legnagyobb arányban (34 százalék) a 18 éves kort tartják a legalkalmasabb életkornak: a magyarok (42 százalék) mellett a horvátok (44 százalék) emelkednek ki a felnőttkorig való korlátozás hangsúlyozásában.

A fiatalabb korosztály véleménye azonban nem volt olyan szigorú, mint az idősebb generációké: a 18–39 éves válaszadók ugyanis korábban engedélyeznék a videófeltöltést, igaz, ők sem 13 évesen. Emellett a megkérdezettek jó része, 15 százalék nem tudott válaszolni a kérdésre, jellemzően a szlovákok (28 százalék), a szlovénok (26 százalék) és a szerbek (24 százalék). A románok viszont határozott véleménye volt a kérdést illetően és mindenki válaszolt. 

Ám, ha ennyire ellenzik felnőttek a fiatalok túl korai online jelenlétét, miért nem lépnek? A probléma valójában igencsak összetett és folyamatos kihívást jelent a szolgáltatóknak és a szülőknek is. 

 

Mindkét félnek meg van kötve a keze

A közösségimédia platformok számára a fiatalok magánéletének, valamint adatainak védelme és az ehhez kapcsolódó jogszabályoknak kell megfelelniük, és ugyan a TikTok, Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat, Facebook, általános gyakorlata, hogy a 13 év alattiakat kizárja a felhasználók közül, azonban a korhatárt el nem érők így is létre tudnak hozni saját fiókot, hiszen valódi korukat senki sem ellenőrzi.

Napjaink legnépszerűbb huszonéves youtuberei közül többen is 13-14 évesen hozták létre csatornájukat, valamint a TikToknak is hatalmas felhasználói rétegét adják a kiskorúak. Ám ebben a kérdéskörben nemcsak a közösségimédia szolgáltatók, de a szülők lehetőségei is korlátozottak, hiszen a regisztrációkat nehéz visszakövetni, monitorozni.

 

Borítókép: TikTok-logó (Fotó: MTI/Hayoung Jeon)

 

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.