A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szeptember 12-én jelentette meg az idei Oktatási pillanatképét (Education at a Glance 2023: OECD Indicators), amely több mint 400 oldalon, 2022-ig bezárólag vizsgálja az egyes országok oktatási rendszereinek helyzetét és az előttük álló kihívásokat.
Az oktatáshoz történő hozzáférés egy fontos mutatója az óvodai nevelésben történő részvétel:
hazánkban a háromévesek 85 százaléka, a négyévesek 96 százaléka és az ötéveseknek már 99 százaléka vesz részt óvodai nevelésben.
A minőségi, színvonalas kora gyermekkori és kisgyermekkori nevelésben való részvétel bizonyítottan pozitív hatással van a gyermekek jóllétére, a tanulási és fejlődési folyamatokra a korai életszakaszokban.
Az oktatásban való részvétel egy másik mutatója kapcsán a jelentésből látható, hogy az OECD többi országaihoz hasonlóan a 15–19 éves korú fiatalok nagy része részt vesz az oktatásban Magyarországon is. A 15–19 évesek 33 százaléka vesz részt középfokú oktatásban általános képzésben, 34 százalék szakképzésben, további három százalék felső tagozaton, hat százalék pedig felsőoktatásban tanul.
Az oktatás teljesítményének és a tanulás hatásának fontos mutatója, hogy az iskolarendszert középfokú végzettség nélkül elhagyó fiatal felnőttek – 25–34 évesek – aránya az OECD-átlagnál alacsonyabb: Magyarországon 13 százalék, az OECD átlaga 14 százalék.
A sem oktatásban, képzésben, sem foglalkoztatásban részt nem vevő 18–24 éves fiatalok hazai aránya 13,5 százalék volt 2022-ben, ami szintén kedvezőbb az OECD 14,7 százalékos átlagánál.
A tanulás környezete kapcsán az anyag rögzíti továbbá, hogy a pedagógusok általános iskolai kötelező, oktatással lekötött óraszáma az OECD átlagában kilenc évfolyamra elosztva 7,6 óra, míg Magyarországon 5,9 óra nyolc évfolyamra szétosztva. A tanulási környezetet jellemző mutatók kapcsán az anyag megállapítása, hogy
az alsó és felső tagozaton az írásra, olvasásra/szövegértésre, valamint a matematikaoktatásra fordított kötelező óraszám az OECD átlagában és Magyarországon közel azonos.
A tantestület egészét tekintve az egy főre jutó tanulói létszám a középfokú oktatásban az OECD átlagánál alacsonyabb Magyarországon: 11 tanuló/fő; míg az OECD átlagában 14 tanuló jut egy főre.