Olyan szakembereket akarunk képezni, akik átlátják és szeretik a természetet – mondta Weiszburg Tamás, az ELTE Természettudományi Karának oktatója, a Z szak konzorcium országos koordinátora. A Z generációról elnevezett, 2022-ben alapított szakon folyó képzésről elmondta: az itt megszerezhető képességek abban segítenek, hogy a diákok egyben tudják látni a megtapasztalható természetet, és ez alapján megérthessék a XXI. század környezeti, fenntarthatósági kihívásait is. A tudományok komplex gondolkodásmódját a STEAM (tudomány, technológia, mérnökség, művészet, matematika) egységének elvén közelítik meg.
Különlegesség, hogy nem a bolognai szisztéma keretei között zajlik a képzés, hanem egy ötéves, egybefüggő rendszerű, mesterdiplomát adó szakról van szó, ami valójában a huszonöt éve jól működő, ma hároméves környezettan alapszak kiterjesztése
– emelte ki.
Tanárképes szak
Hozzátette: a kommunikációs elemek beépítése mellett megtalálhatók a pedagógiai és pszichológiai modulok is, amivel a szak teljes mértékben tanárképessé is válik.
Céljuk, hogy a hallgatók megszeressék a tanítást és örömüket leljék benne, de ez a szak akkor is piacképes, ha valaki nem akar elmenni tanárnak.
– Erősen hiszünk abban, hogy a tanár nem „egynyári növény”. Akik most jelentkeznek, 2028-ban fognak végezni. Addigra minden remény szerint már megoldódnak a pedagógusok most hangoztatott problémái. Ha így lesz, nagymértékben megnő a pálya vonzereje, mivel sokan nyugdíjba mennek és rengeteg pozíció közül lehet majd választani – mondta.
Az oktató kitért arra is, hogy a képzés mintegy hatvan százalékban gyakorlatorientált, mert az élettel szeretnék szembesíteni a diákjaikat, nem elvont tartalmakkal traktálni őket. Szerinte tudomásul kell venni, hogy ma már nem a tanár a tudás forrása, és a modern technológiai fejlettség szintjén teljesen újra kell gondolni az oktatás feladatát. Ennek érdekében hat egyetem fogott össze: Pécs, Szeged, Debrecen, Nyíregyháza, Eger és az ELTE budapesti, illetve szombathelyi intézményei.