Egyre többen használják például a TikTokot – vagy más közösségimédia-platformot – a termékeik népszerűsítésére, eladására, de közöttük sokan vannak, akik nem törődnek az adókötelezettségekkel. A virtuális piacterek árusait ugyanúgy ellenőrzi a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), mint bármely kereskedőt – tájékoztatott a NAV.
A NAV Heves vármegyei kollégái több különböző adatbázist, információt felhasználva
ellenőriztek egy TikTok-hirdetőt,
akiről – inkognitója ellenére – kiderült, hogy hol, mikor és milyen értékű árut adott el, valamint az is, hogy bevételei után nem fizetett adót – közölték.
Az illegálisan működő kereskedő „márkás” ruhaneműket, cipőket, csizmákat, táskákat, karórákat, ékszereket árult. Feltöltött videói, rendszeres hirdetései egyértelműen utaltak az üzletszerűségre és a tetemes árukészletre, sőt Facebook-profilja is azonosítható volt – írták.
Bebizonyosodott az is, hogy a profil működtetője egy zárt Facebook-csoportban és klasszikus piactéren is végez értékesítést.
Az azonosított eladónak nem volt érvényes adószáma, nem volt érdekeltsége gazdasági társaságban és munkahelye sem, így üzletelt – tették hozzá.
Mivel a több forrásból gyűjtött adatok alapján bűncselekmény gyanúja merült fel, az ellenőröket a NAV bevetési igazgatóságának pénzügyőrei is elkísérték a Heves vármegyei piacra, ahol az árus éppen tartózkodott. A próbavásárláskor bebizonyosodott, hogy az eladónak sem számla-, sem nyugtatömbje nem volt, és online pénztárgépet sem használt, a márkásnak tűnő termékeket egy furgonból árusította. A márkajelzéses áruk vizsgálatakor a szaktanácsadó megállapította, hogy azok hamisítványok. A bevetési igazgatóság munkatársai összesen 112 ruházati terméket foglaltak le. Az ügyben adóigazgatási eljárás, büntetőeljárás és szabálysértési eljárás is indult – tájékoztattak.