Fontos megemlíteni, hogy Dobrev Klára, a DK árnyékkormányának vezetője mindössze 148 ezer követővel rendelkezik, amivel még Márki-Zay Pétertől, Hódmezővásárhely polgármesterétől is elmarad, ugyanis a baloldal csúfos vereségét hozó 2022-es országgyűlési választás közös ellenzéki miniszterelnök-jelöltjét 174 ezren követik a Facebookon.
A többi baloldali szereplő a futottak még kategóriába tartozik az online népszerűségi versenyben. Az önmagát gyakran korszakváltó pártként aposztrofáló Momentum politikusai közül mindegyiknek százezer alatti a facebookos követőtábora. A nemrég leköszönő pártelnökre, Gelencsér Ferencre mindössze nyolcezren kíváncsiak a legnagyobb közösségi oldalon.
Az LMP két társelnökének, Ungár Péternek, valamint Schmuck Erzsébetnek a Facebook-oldalain az ötvenezret sem éri el a követők száma, de ugyanez igaz az MSZP-s Kunhalmi Ágnesre is. A mérhetetlen támogatottságú Párbeszéd politikusa, Tordai Bence épphogy elérte az ötvenezres határt. Az említett baloldali politikusok követőszáma jócskán elmarad Orbán Viktor 1,2 milliós táborától. Ráadásul valószínű, hogy az ellenzéki politikusok követői között jelentős átfedés tapasztalható, ami tovább gyengíti a baloldal online megjelenését. Továbbá a bejegyzéseiket jellemzően alig pár százan szokták kedvelni, az ezer lájkot begyűjtő posztok száma jóval kevesebb, mint a miniszterelnök esetében, ami ugyancsak erős kontrasztot mutat Orbán Viktor népszerűségével.
Választásokat befolyásolhat
Nem számít új keletűnek, hogy a jobboldal valójában népszerűbb a közösségi médiában, mint a baloldal. Tavaly nyáron lapunk is beszámolt róla, hogy Orbán Viktor immár a TikTokon is elérhető lesz. A miniszterelnök az egyik első bejegyzésében erdélyi fiatalokkal beszélgetett, akik többek között arról kérdezték, hogy miért nincs még fent az említett közösségi oldalon. A videó gyorsan végigfutott az interneten, mostanra pedig másfél millió megtekintésnél jár.
Sokat hangoztatott tény, hogy a választások manapság már az online térben dőlnek el, amit az is bizonyít, hogy már a 2022-es országgyűlési választások előtt is megfigyelhető volt, hogy a jobboldali tartalmak népszerűbbek voltak a felhasználók körében.
A választást megelőző hónapokban a Nézőpont Intézet és a Mandiner a közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző cikkekkel jelentkezett. A LikeFight nevet viselő sorozat hétről hétre mutatta be a kormánypárti és az ellenzéki politikusok online teljesítményét. A 2022-es választásokat megelőző napon közölt elemzés rámutatott, hogy jelentős volt a jobboldali fölény a kampány során, ugyanis a hajrára fordulva az interakciószámok Orbán Viktor esetében bőven átlépték az 1,2 milliós határt, miközben Márki-Zay Péter csak két és félszer kevesebb lájkot tudott összeszedni, mint a miniszterelnök.
Borítókép: Orbán Viktor miniszterelnök, a Fidesz elnöke győzelmi beszédet mond a Fidesz–KDNP eredményváró rendezvényén, a Bálnában az országgyűlési választás és gyermekvédelmi népszavazás napján, 2022. április 3-án (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)