Küszöbön a találkozó a főpolgármester és az közlekedésügyi miniszter között, a cél a megállapodás – közölte Lázár János a Rádió7 ma délelőtti műsorában. A miniszter szavai szerint a kormány nem akarja szívatni a fővárosiakat, de, ahogy mondta, „azért hülyék nem vagyunk”, így nem céljuk, hogy „túltámogassák” a fővárost.
Lázár úgy véli, Budapest különleges helyzetben lévő település, mert nagyon sokan járnak be dolgozni az agglomerációból.
„Nem korrekt és nem fair” az elszámolási rendszer a főváros és az állami közlekedési cégek között.
– mutatott rá a politikus. Lázárnak két alapvetése volt:
- „Mindenki fogadja el a másik bérletét”, tehát a települések működjenek együtt egymással a helyi közösségi közlekedésben.
- A BKK fogadja el az ország- és vármegyebérleteket, cserébe ők továbbra is elfogadják a budapesti bérleteket a MÁV- és Volán-járatokon.
– Aki tömegközlekedéssel utazik vidéken, az többet fizet, drágábban kapja a szolgáltatást, mint aki Budapesten – fogalmazott a különbségekről a miniszter, szavai szerint ezt az igazságtalanságot szeretné megszüntetni. Többet azonban ennek kapcsán nem mondott el, mert folynak a tárgyalások.
A MÁV-nál és a Volánnál eszközölt változásokat úgy foglalta össze: az ország- és vármegyebérleten kívül minden bérlet megszűnik, és szinte minden kedvezményt egyszerűsítenek és összevonnak. Azt szeretnék, hogy a buszokon is kártyával fizessen mindenki, a menetrendet is szeretnék egyszerűsíteni és javítani.
Mindenkinek elérhetővé tennék a közösségi közlekedést, azaz bármely településen élő számára lehetőség legyen bejutni a legközelebbi járási központba.
A Volánnál folyó bértárgyalásokról a miniszter azt mondta, korrekt partnernek tekinti a szakszervezeteket, még azokat is, akik „hőbörögnek, uszítanak és lázítanak”, szerinte ez belefér az együttműködésbe. A normális megállapodáshoz, reálbér-növekedéshez szükség van arra, hogy a MÁV–Volán-csoportot átalakítsák, véli, ehhez viszont kéri a munkavállalók támogatását is. A MÁV és a Volán összevonását tíz év alatt tervezik végrehajtani Lázárék, évi 850 milliárd forint a költségvetés.
Nagy változások előtt Dél-Magyarország
A Szabadka–Szeged-vasút kapcsán a miniszter elmondta: Szegedet regionális központként szeretnék fejleszteni, főleg a BYD-bejelentés után. Debrecen is regionális központ, amely hatvanezer fővel nőne Lázár szerint a jövőben. Szeged nem lenne ekkora ugyan, véli a miniszter, de tízezres nagyságrendű lesz az új lakók száma a városban a helyi iparfejlesztések miatt.
Mint arról a Magyar Nemzet is beszámolt, hat parlamenti ciklus után 2026-ban nem indul újabb, egyéni országgyűlési mandátumért a választókerületben. Ezzel kapcsolatban Lázár elmondta, nem szeretne helyi ügyekkel foglalkozni többet, és „a helyi lökdösődésben nem akarja felőrölni” fölös energiáit. Úgy érzi, „vannak a megértéssel gondok bizonyos helyeken”, ezzel utalt Márki-Zay Péterre, aki arról posztolt a miniszter bejelentése után, hogy Lázár polgármesterként indulna helyben, azért nem lenne 2026-tól országgyűlési képviselő. A miniszter most leszögezte, a következő választáson új képviselőt választanak majd a körzetében.