Fontos bejelentést tesz Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden. A tárcavezető a március 1-jétől életbe lépő, a hazai közösségi közlekedés átalakítása szempontjából óriási mérföldkőnek számító új tarifarendszer részleteit ismerteti.
Lázár János korábban arról beszélt, azért kell átalakítani a MÁV és a Volánbusz jegy- és bérletkínálatát, mert jelenleg rengeteg kedvezmény, díjtámogatás létezik, több mint száz különböző jegytípust jelentve.
A tarifarendszer átalakításának legfőbb célja, hogy egyszerűsödjön a jegy- és bérletrendszer, és még többen válasszák a környezetkímélő közösségi közlekedést az autó helyett. Lázár János eddig nem árult el részleteket a tarifarendszer átalakításának részleteiről, ám arról már beszélt, azt szeretné elérni, hogy a 14 éven aluliak és a közalkalmazottak, valamint a hátrányos helyzetűek ingyenesen vehessék igénybe a vonatokat és az autóbuszokat.
A miniszter arra is utalt korábban, hogy az új tarifarendszer alapelve összefügg a tavaly májusban bevezetett vármegye- és országbérletek minden korábbi várakozást felülmúló népszerűségével. A két új havi bérlettípus legfontosabb újítása, hogy a MÁV és a Volánbusz járataira egyaránt érvényes, vagyis az egységes országbérlettel és vármegyebérlettel gyakorlatilag megvalósult a vasúti és az autóbuszos közlekedés integrációja.
A miniszter korábban csak alapvetéseket osztott meg az új jegy- és bérlettípusokról: legyenek mindenki számára érthetők, átláthatók, hozzáférhetők, megfizethetők és működjenek profi módon. Szintén kiemelten fontos szempont a digitális jegyvásárlás további ösztönzése.
Éppen ezért az új tarifarendszer alapja lehet azoknak a jegytípusoknak a bevezetése, amelyekkel kombinálhatjuk a vasúti és közúti közösségi közlekedést. Ezzel egy több évtizede húzódó mérföldkő valósulna meg, vagyis a MÁV és a Volán közös cégcsoportban való egyesítésének az utasok számára is lenne kézzelfogható eredménye – írja a Mandiner.
Korábbi cikkünkben már beszámoltunk arról is, hogy minden jel arra mutat, hogy a fővárosi közlekedést jelentősen egyszerűsítő Budapest-bérlet márciusig marad érvényben, utána jelen állás szerint megszűnik, ugyanis a Karácsony Gergely vezette főváros nem fogadta el az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) ajánlatát.
Ez esetben pedig rendkívüli módon megnehezednének a Budapesten, illetve a főváros agglomerációjában élő emberek mindennapjai.
A Budapest-bérlet jövőjéről az elmúlt hetekben zavaros, sokszor egymásnak ellentmondó információk láttak napvilágot. Egy azonban biztos, és ez a MÁV közleményéből derült ki. Ebben azt írták, hogy bár 2024. január 1-jétől továbbra is a megszokott gyakorlat szerint használhatók a Budapest-bérletek az agglomerációs Volánbusz- és a MÁV–HÉV-járatokon, ám a tulajdonosi jogokat gyakorló ÉKM döntésének megfelelően
az átmeneti megoldás legfeljebb március elsejéig, az új tarifarendszer bevezetéséig lesz érvényben.
Ez a határidő pedig éppen megegyezik az új tarifarendszer bevezetésével. Így könnyen lehet, hogy olyan új tarifák léphetnek életbe márciustól, amelyek versenyképesek lehetnek a mostani Budapest-bérlettel.
Ugyanakkor az sem kizárható, hogy a márciusi dátum az elszámolási vita rendezésére vonatkozik, és a MÁV azt jelezte, hogy ha addig se lesz megoldás, akkor az átmeneti állapotokat a Budapest-bérlet használata kapcsán nem tartják fenn tovább.