A budapestiek fizetik meg Karácsonyék jogtalan extra adóját

Fokozódik a vita a fuvarozók, a kormányhivatal és a főváros között.

2024. 02. 01. 22:44
HZ1_9703
20221217 budapest karacsony gergely atadja a forgalomnak a lanch Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tovább folytatódik a vita a behajtási engedélyekre hivatkozással történő pénzbeszedés miatt. A főváros ugyanis eljárási díjat szed be a behajtási engedélyt kérő fuvarozóktól. A tét nem kicsi, hiszen negyedmillió behajtási engedélykérelem érkezik évente a fővároshoz, ami súlytól és helyszíntől függően ötezer forinttól hatvanezer forintig is terjedhet alkalmanként.

A tehergépkocsivezetők és fuvarozó cégek is tiltakoznak a jogtalannak tartott díjak miatt. 

A behajtási díjakat a cégek beépítik az áraikba, amit így a budapestiek fizetnek meg.

 

Az önkormányzat nem vethet ki ilyen terhet, de a behajtást szabályozhatja

A kérdés jogi megítélése hosszú évekig húzódott, végül a Kúria 2022-es döntése megerősítette, hogy az önkormányzatoknak nincs joguk útfenntartási hozzájárulást kivetni önkormányzati rendelet alapján, mivel az ilyen kötelezettségek útdíjnak minősülnek.

A döntés hátterében Budakalász és több más település önkormányzatának rendelete állt, melyek a meghatározott össztömeget meghaladó gépjárművek behajtását behajtási engedélyhez kötötte, és ennek ellenértékeként útfenntartási hozzájárulást írt elő.

A Kúria 2022. április 21-én közzétett határozata szerint ez a gyakorlat sérti a jogszabályokat, mivel az alaptörvény és a közúti közlekedésről szóló törvény nem ruházza fel az önkormányzatokat az útdíjak megállapítására. Ezért a Kúria megsemmisítette az érintett önkormányzatok rendeleteinek azon részeit, amelyek ellentétesek más jogszabályokkal.

Behajtási súlykorlátozások (Forrás: BKK)

A Metropol szerint az önkormányzatok természetesen abban hozhatnak döntést, hogy egy útra korlátozzák a behajtást, akár tömeg, akár egyéb indok alapján, ugyanakkor a korlátozás után azért, hogy mégis adjanak engedélyt a behajtásra, nem kérhetnek pénzt, ahogy ezt a Kúria is kimondta. A bíróság döntése után több önkormányzat úgy próbálja kijátszani a bíróságok döntését, hogy nem az úthasználatért kér díjat, hanem az ügyintézésért.

 

Karácsony Gergely csúsztatással kelt pánikot

A főváros fittyet hányt a Kúria döntésére, így tovább folytatta a jogtalan díjszedést. Jelenleg pénzt kérnek a regisztrációért, az ügyintézésért és a behajtásért is. Miután Budapest Főváros Kormányhivatala (BKF) ismét felszólította a törvények betartására, Karácsony Gergely a közösségi oldalán próbált pánikot kelteni. A főpolgármester azt állította, hogy megint csak „szegény Budapestet bántja a kormányhivatal”, ami azért alaptalan, mert a Kúria 2022-es ítélete után minden önkormányzatot tájékoztattak arról, hogy a bíróság jogtalannak ítélte a helyhatóságok által szedett útdíjat.

A helyzet tehát úgy áll, hogy például a súlykorlátozás akkor is védi a fővárosiakat, ha nem is szednek a behajtásért pénzt. Így a főváros jogtalanul szed behajtásonként akár hatvanezer forintot a fuvarozóktól, mely összeget végső soron a budapestiek fizetnek meg.

 

Borítókép: Karácsony Gergely (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.