Tovább folytatódik a vita a behajtási engedélyekre hivatkozással történő pénzbeszedés miatt. A főváros ugyanis eljárási díjat szed be a behajtási engedélyt kérő fuvarozóktól. A tét nem kicsi, hiszen negyedmillió behajtási engedélykérelem érkezik évente a fővároshoz, ami súlytól és helyszíntől függően ötezer forinttól hatvanezer forintig is terjedhet alkalmanként.
A tehergépkocsivezetők és fuvarozó cégek is tiltakoznak a jogtalannak tartott díjak miatt.
A behajtási díjakat a cégek beépítik az áraikba, amit így a budapestiek fizetnek meg.
Az önkormányzat nem vethet ki ilyen terhet, de a behajtást szabályozhatja
A kérdés jogi megítélése hosszú évekig húzódott, végül a Kúria 2022-es döntése megerősítette, hogy az önkormányzatoknak nincs joguk útfenntartási hozzájárulást kivetni önkormányzati rendelet alapján, mivel az ilyen kötelezettségek útdíjnak minősülnek.
A döntés hátterében Budakalász és több más település önkormányzatának rendelete állt, melyek a meghatározott össztömeget meghaladó gépjárművek behajtását behajtási engedélyhez kötötte, és ennek ellenértékeként útfenntartási hozzájárulást írt elő.
A Kúria 2022. április 21-én közzétett határozata szerint ez a gyakorlat sérti a jogszabályokat, mivel az alaptörvény és a közúti közlekedésről szóló törvény nem ruházza fel az önkormányzatokat az útdíjak megállapítására. Ezért a Kúria megsemmisítette az érintett önkormányzatok rendeleteinek azon részeit, amelyek ellentétesek más jogszabályokkal.
A Metropol szerint az önkormányzatok természetesen abban hozhatnak döntést, hogy egy útra korlátozzák a behajtást, akár tömeg, akár egyéb indok alapján, ugyanakkor a korlátozás után azért, hogy mégis adjanak engedélyt a behajtásra, nem kérhetnek pénzt, ahogy ezt a Kúria is kimondta. A bíróság döntése után több önkormányzat úgy próbálja kijátszani a bíróságok döntését, hogy nem az úthasználatért kér díjat, hanem az ügyintézésért.
Karácsony Gergely csúsztatással kelt pánikot
A főváros fittyet hányt a Kúria döntésére, így tovább folytatta a jogtalan díjszedést. Jelenleg pénzt kérnek a regisztrációért, az ügyintézésért és a behajtásért is. Miután Budapest Főváros Kormányhivatala (BKF) ismét felszólította a törvények betartására, Karácsony Gergely a közösségi oldalán próbált pánikot kelteni. A főpolgármester azt állította, hogy megint csak „szegény Budapestet bántja a kormányhivatal”, ami azért alaptalan, mert a Kúria 2022-es ítélete után minden önkormányzatot tájékoztattak arról, hogy a bíróság jogtalannak ítélte a helyhatóságok által szedett útdíjat.
A helyzet tehát úgy áll, hogy például a súlykorlátozás akkor is védi a fővárosiakat, ha nem is szednek a behajtásért pénzt. Így a főváros jogtalanul szed behajtásonként akár hatvanezer forintot a fuvarozóktól, mely összeget végső soron a budapestiek fizetnek meg.