– Egy brüsszeli javaslat azt szorgalmazza, hogy ne legyen bűncselekmény a prostitúció elősegítése. Mindez milyen aggályokat vet fel?
– Nemrég zajlott egy informális találkozója a tagállamok igazságügyi minisztereinek, amelyen felmerült, hogy a prostitúcióhoz kapcsolódó egyéb tevékenységek ne legyenek bűncselekmények. Hazánkban ezek szigorúan büntetendők. Pontosan nem tudom, hogy mi volt a motiváció a brüsszeli javaslat mögött, de nagyon szomorúnak tartom, hogy az EU ilyen kérdésekkel foglalkozik. Még rosszabb az, ha a javaslatból jogszabály lesz, de van esély rá, hogy ezt megakadályozzuk. Ezek a kérdések nem tartoznak az Európai Unió jogalkotási hatáskörébe, de láttunk már arra példát, hogy a lopakodó jogalkotás az ilyen típusú javaslatokkal is kezd teret nyerni. Aztán egy olyan brüsszeli szabályba kapaszkodnak, ami nem erre jött létre, majd a javaslat az egész unióban terjedni kezd. Ezt szeretnénk megállítani.
– Egy másik uniós javaslat szerint a kisebb súlyú bűncselekmények esetében nem kellene börtönbe kerülnie az elítélteknek, hanem lakóházakban helyezik el őket. Hogyan vélekedik erről a felvetésről?
– Ez a javaslat is az igazságügyi miniszterek legutóbbi ülésén vetődött fel, és bizonyos szempontból veszélyesebbnek érzem, mert sokkal több tagállam támogatja ezt a javaslatot. A javaslat szerint, ha valaki csak egy kisebb súlyú bűncselekményt követ el, akkor az illetőt nem börtönbe zárják, hanem egy háznak a szobájában zárják el, és adott esetben eljárhat akár dolgozni is erről a helyről. Fontos kérdés, hogy vajon helyes-e az, ha egy büntetésnél eltüntetjük a büntető jelleget. Érthető az a törekvés, hogy vissza kell vezetni a bűnelkövetőket a társadalomba, de ha valaki bűncselekményt követ el és a bíróság elítéli, akkor a büntetés végrehajtásának megvan a hagyományos helye.
Ezt a rendszert nem szabad fellazítani olyan szinten, hogy ezek a helyek egyszerű szállásokká váljanak. Vannak olyan uniós országok, ahol kevés a börtön, és a zsúfoltságot úgy próbálják elkerülni, hogy a három évnél nem súlyosabb szabadságvesztéseket egyáltalán nem hajtják végre. Ám a javaslat nem oldja meg a problémát, és aggodalomra ad okot, hogy ez uniós szinten is felvetődik.
Reméljük, hogy ebből nem lesz EU-s jogszabály, de az ördög nem alszik. Először mosolygunk azon, ami Brüsszelben történik, ám végül kiderül, hogy mindent komolyan gondolnak, így a javaslat jogszabályként és kötelezettségként jelenik meg és számonkérik rajtunk.
– Elejét lehet venni annak, hogy a két javaslat valósággá váljon?