– Megvalósult a pedagógusok történelmi léptékű béremelése. Mi érzékelhető most a köznevelésben?
– Azt tapasztalom, hogy a január 1-jétől megvalósított, átlagosan 32 százalékos tanárbéremelés, a 2025-ös béremelés tervei és a 2030-ig tartó távlatos perspektíva világossá tette mindenkinek, hogy itt valóban többéves, történelmi mértékű béremelés kezdődött el. Sokan nem is hitték, hogy végül annyit fognak kapni, amennyit megkaptak, olyan erősen állította nekik a szakszervezet és a dollármédia, hogy mindenki csak a minimumot kapja majd, hogy végül nagyon sokan csalódtak kellemesen. A tankerületi intézményekben a tanárok 65 százaléka kapott több mint 32,2 százalékos emelést.
– Hogyan változhat a tanári szakma elismertsége a fizetésemelésnek és az életpályamodell-törvénynek köszönhetően?
– A változás egyértelműen kedvező, ezt már a terepen is érezzük: a pedagógus foglalkoztatotti jogviszonyban dolgozók létszáma növekedésnek indult, a felsőoktatási felvételi jelentkezéseken pedig a második legnépszerűbb terület lett a pedagógusképzés.
Minden szakon emelkedett a jelentkezők száma, több az óvodapedagógus, a gyógypedagógus, a tanító és a tanár, beleértve a természettudományos területet is. A 2025-re tervezett újabb béremeléssel a tanárok átlagbére el fogja érni a diplomás átlagbér nyolcvan százalékát, ami a rendszerváltozás óta a legmagasabb, legkedvezőbb arányt jelenti majd.
– Van tudomásuk olyan tanárokról, akik nem írták alá az új jogviszonyt, de a béremelés hatására visszatérnének? Ha igen, hogyan fogadják őket?
– Van, aki puhatolózik, a munkáltató viszont nem feltétlenül bízik abban a munkavállalóban, aki egyszer már otthagyta tanév közben a gyerekeket. A bizalom újraépítése időt igényel.