A gyerekek azt gondolják, mindent tudnak az internetről, de valójában csak egy nagyon szűk szegmensét használják. Nem érdeklik őket a veszélyek, sőt kifejezetten keresik azokat, ezért meg kell mutatni nekik az internet mindkét oldalát: azt, ami hasznos, és azt, hogy súlyos károkat is okozhat – mutatott rá Koltay András a 21. Biztonságos Internet Nap/Safer Internet Day rendezvényen.
Kijelentette: a hatóság dolga azért nehéz, mert a gyermekek online védelmének leghatékonyabb módja nem jogszabályi tilalmakban keresendő. A médiaszabályozás részei a korhatárkarikák és időbeli korlátozások, ami húsz éve innovatív ötlet volt, de önmagában már nem elég a gyermekek megvédésére, hiszen csupán tájékoztatás, és a család dolga, hogy „levonja a megfelelő következtetéseket”. A felelős szülői magatartást nem tudja kikényszeríteni a hatóság, a gyerekek pedig ma már elsősorban az interneten „fogyasztanak” tartalmakat.
A 2018-as uniós szabály a videómegosztó portálokat szabályozta, ám ezek csak „jó szándékú elvárások”, ráadásul a nagy videómegosztók nem Magyarországon bejegyzettek, így nem a magyar hatóságok hatáskörében vannak – folytatta az NMHH elnöke. Rámutatott:
internetszabályozás mint olyan nem létezik, ahány szolgáltatás, annyi szabályozás.
Az uniós szabályok érvényesülnek Magyarországon is, azonban a YouTube és a Meta működéséért az ír társhatóság a felelős, a magyar hatóság hatásköre korlátozott.
Koltay András beszélt az NMHH internet hotline szolgáltatásáról, amely egy forródrót, amin bejelentéseket lehet tenni, a tíz évvel ezelőtt létrehozott gyermekvédelmi kerekasztalról és a három helyszínen működő Bűvösvölgy központról, amellyel kapcsolatban megemlítette, hogy a következő években „erőteljes ráncfelvarrást” terveznek. Kitért továbbá a Mobil a családom országjáró programra, ahol színházi jelenetekben mutatják be az olyan családok életét, ahol mindenki a mobilját nyomkodja, és tippeket adnak a családi élet kiüresedésének meggátolására. A netcoach-programot idén indítják el az Apor Vilmos Katolikus Főiskolával együttműködve, a képzés elsősorban a médiát oktató középiskolai tanároknak szól – folytatta a felsorolást Koltay András. Szólt az NMHH idén tavasszal induló partneriskolai programjáról, amely a középiskolák médiatudatosság-oktatását támogatja, valamint megjegyezte, hogy a hatóság Médiatudományi Intézete elemzéseket végez ebben a témában is, tavaly például a deep fake-ről szóló kötetet jelentettek meg. Hangsúlyozta, hogy együttműködnek szakmai és érdekvédelmi szervezetekkel, egyetemekkel.