Decembertől áprilisig fogja megvitatni a kormány az új KRESZ tervezetét, ezért a törvénymódosításról szóló javaslatot legkorábban jövő tavasszal tárgyalhatja a parlament – mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter mai sajtótájékoztatóján.
A tárcavezető hangsúlyozta: alapelv a gyengébbek védelme, ezért foglalkozik a törvénytervezet sokat a gyalogosokkal és a kerékpárosokkal.
Szerinte az új KRESZ lesz az a törvény, amit a legnagyobb társadalmi egyeztetés gyümölcseként fogadnak majd el, hiszen ez érinti a legtöbb magyar embert a mindennapokban. A miniszter nem vesz részt a szakmai vitában, amin száz külsős szakértő dolgozik, de meghallgatott negyven szakmai szervezetet, akik egyértelműen amellett foglaltak állást, hogy szükség van az új KRESZ-re.
A gyalogosok védelme az első
Mint a Világgazdaság írta, fontos változások jönnek a gyalogosok, kerékpárosok és rolleresek közlekedésében.. Az új KRESZ-javaslat szerint gyalogosnak fog számítani a
- a gördeszkás,
- a görkorcsolyás,
- a lábbal hajtós rolleres,
- a talicskát toló személy,
- a motort, autót toló ember,
- a kisállatot, hobbiállatot pórázon vezető személy és
- a tíz kilométer per óránál nem gyorsabb motoros kerekesszékkel közlekedő is.
Emellett szigorodnak a zebrán történő átkelés szabályai, az autósoknak már a gyalogos átkelési szándékának észlelésekor meg kell adniuk az elsőbbséget, de a gyalogosoknak a biciklisávon átvezető átkelőben is elsőbbségük lesz. Összességében a gyalogosok elsőbbségi jogát az új KRESZ-ben magasabb rendűnek fogják tekinteni, mint bármely más járműét.
Változások a kerékpárosok és a rolleresek közlekedési szabályaiban
Az új KRESZ kettéosztja a kerékpárokat: a kerékpár mellett bevezetik a különleges kerékpár fogalmát. A kerékpár kétkerekű, alapvetően emberi erő hajtja, de ezt villanymotor segítheti, maximum ezer watt teljesítménnyel, 25 kilométer per óra sebességig. A különleges kerékpár a 35 kilogrammnál nehezebb, két- vagy akár többkerekű, egy méternél szélesebb kerékpár: a cargobiciklik, a pedálos riksák és hasonló járművek tartoznak ide.
A törvényhozó úgy reagál a biciklizés növekvő népszerűségére, hogy az új KRESZ kerékpárosövezeteket hoz majd létre.
Ezekben az övezetekben gépjárművek csak célforgalomban, legfeljebb harminc kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek, a gyalogosok pedig csak a kialakított járdákat használhatják. A kerékpároszónákban a bicikliket bárhol le lehet parkolni, ameddig ezzel mások haladását nem akadályozzák.
A rollerekre is kitértek: az új KRESZ-ben lesz kis teljesítményű és nagy teljesítményű motoros roller. A gyenge, könnyű e-rollerek lényegében kerékpáros-szabályozást kapnak, 12 éves alsó korhatárral, legfeljebb 25 kilométeres engedélyezett sebességgel, a kerékpárosokkal egyező térhasználati előírásokkal, velük azonos védőfelszerelés és világítás használata mellett. Fontos kitétel, hogy ezek a rollerek főútvonalon csak akkor közlekedhetnek, ha azon van kerékpároslétesítmény.
A nagy teljesítményű e-rollerek kerékpár-segédmotorkerékpár hibrid szabályozást kapnak.
Kell hozzájuk motoros bukósisak, 14 éves életkor és még jogosítvány is.
Ezek a gépek lakott területen kerékpárúton, járdán, kerékpársávban nem közlekedhetnek, engedélyezett legnagyobb sebességük negyven kilométer per óra lesz. Az elektromos rollernek nem minősülő egyéb eszközökkel a gyalogosközlekedés szabályozása szerint alkalmazkodó sebességgel, legalább kerékpáros-védőfelszereléssel kell majd közlekedni, amikor életbe lép majd az új KRESZ.
Az e-rollerek szabályozását már megkezdték
Napjainkban már egyre több szankció és szabályozás foglalja keretbe az eddig szabályozatlan mikromobilitási eszközöket, köztük az e-rollerezést. A rendőrség úgy gondolta, hogy mivel a mikromobilitási eszközök forgalomban való jelenléte Magyarországon erősen növekszik, indokolt ezeknek a külön kategóriában feltüntetése, ezért statisztikai célból új járműfogalmakat alkotott. 2024. január 1-je óta ezek szerint vezették a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetekkel kapcsolatos statisztikai adatokat.