Decembertől áprilisig fogja megvitatni a kormány az új KRESZ tervezetét, ezért a törvénymódosításról szóló javaslatot legkorábban jövő tavasszal tárgyalhatja a parlament – mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter mai sajtótájékoztatóján.
A tárcavezető hangsúlyozta: alapelv a gyengébbek védelme, ezért foglalkozik a törvénytervezet sokat a gyalogosokkal és a kerékpárosokkal.
Szerinte az új KRESZ lesz az a törvény, amit a legnagyobb társadalmi egyeztetés gyümölcseként fogadnak majd el, hiszen ez érinti a legtöbb magyar embert a mindennapokban. A miniszter nem vesz részt a szakmai vitában, amin száz külsős szakértő dolgozik, de meghallgatott negyven szakmai szervezetet, akik egyértelműen amellett foglaltak állást, hogy szükség van az új KRESZ-re.
A gyalogosok védelme az első
Mint a Világgazdaság írta, fontos változások jönnek a gyalogosok, kerékpárosok és rolleresek közlekedésében.. Az új KRESZ-javaslat szerint gyalogosnak fog számítani a
- a gördeszkás,
- a görkorcsolyás,
- a lábbal hajtós rolleres,
- a talicskát toló személy,
- a motort, autót toló ember,
- a kisállatot, hobbiállatot pórázon vezető személy és
- a tíz kilométer per óránál nem gyorsabb motoros kerekesszékkel közlekedő is.
Emellett szigorodnak a zebrán történő átkelés szabályai, az autósoknak már a gyalogos átkelési szándékának észlelésekor meg kell adniuk az elsőbbséget, de a gyalogosoknak a biciklisávon átvezető átkelőben is elsőbbségük lesz. Összességében a gyalogosok elsőbbségi jogát az új KRESZ-ben magasabb rendűnek fogják tekinteni, mint bármely más járműét.

Változások a kerékpárosok és a rolleresek közlekedési szabályaiban
Az új KRESZ kettéosztja a kerékpárokat: a kerékpár mellett bevezetik a különleges kerékpár fogalmát. A kerékpár kétkerekű, alapvetően emberi erő hajtja, de ezt villanymotor segítheti, maximum ezer watt teljesítménnyel, 25 kilométer per óra sebességig. A különleges kerékpár a 35 kilogrammnál nehezebb, két- vagy akár többkerekű, egy méternél szélesebb kerékpár: a cargobiciklik, a pedálos riksák és hasonló járművek tartoznak ide.
A törvényhozó úgy reagál a biciklizés növekvő népszerűségére, hogy az új KRESZ kerékpárosövezeteket hoz majd létre.
Ezekben az övezetekben gépjárművek csak célforgalomban, legfeljebb harminc kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek, a gyalogosok pedig csak a kialakított járdákat használhatják. A kerékpároszónákban a bicikliket bárhol le lehet parkolni, ameddig ezzel mások haladását nem akadályozzák.