A negyedik generációs Jas–39 Gripen repülőgépek 600 km/órás, az Airbus A319-es gépek 500 km/órás sebességgel 150 méterrel a Duna vize felett repültek, a helikopterek pedig 200 km/órával 100 méter magasan szálltak a vízfelszínhez képest – mondta Fidel Ákos százados a Duna fővárosi szakaszán rendezett légiparádén. Mint arról a szakértő tájékoztatott,
a magyar honvédség teher- és személyszállítási, illetve evakuálási feladatot is hajtott végre az Airbus A319-es géppel, de repülő kórházként egészségügyi kimenekítéshez és ellátáshoz is igénybe kellett venni.
Volt olyan magyar delegáció, amelyet ezzel a típussal és a gépen szolgáló csapattal evakuáltak.
Gripenek és Airbusok: a legmodernebb technológia
A légiparádé során a Jas–39 vadászbombázók repültek formációban és látványos infracsapdát bocsátottak ki. Az infracsapda olyan eszköz, ami az önirányítású rakéták megtévesztésére szolgál, segítve ezzel a repülőre kilőtt rakéták becsapódásának elkerülését. Ezenkívül egy elfogást is bemutattak a kecskeméti Gripenekkel, ami hasonlóképpen nézett ki, mint amikor élesben két géppár a Bács-Kiskun vármegyei bázisról felszállva utolér egy nem szabálykövető légi járművet. Ezután egy Airbus H–145 könnyű, többcélú helikopter érkezett, ami a Magyar Honvédség egyik legújabb hadrendbe állított típusa.
Ezt követte sokak kedvence, a Mi–24D harci helikopter, melyet Airbus H–225M többcélú, közepes szállító helikopterek kísértek, ezekben 16 katona fér el, Magyarországon háromfős személyzettel repülnek.
Már bevetésen is voltak: igénybe vették őket az észak-macedóniai tűzoltásnál, ahol mintegy 252 tonna vizet emeltek velük.
Ezeket a gépeket követte a világ leghalkabb helikoptere, az Airbus H–145M, amivel egyéni bemutatót tartottak. A gépnek olyan fejlett számítógéprendszere és robotpilótája van, mellyel egy program alapján hajtotta végre a manővert, így a pilóta integetni is tudott a közönségnek. A forgószárnyas másik különlegessége, hogy a tér minden irányába el tud mozogni.
Fidel Ákos arra is kitért, hogy akkor lehet valakiből pilóta, ha katonának jelentkezik, elvégez minden kiképzést, majd miután megfelelt az egészségügyi vizsgálatokon, pilótakiképzésen vesz részt. Több ezer repülési óra után válhat valakiből bemutató pilóta, a nagy vízfelület feletti repülés pedig azért is különleges, mert mellényt kell viselni hozzá.
Sosem látott mértékű haderőfejlesztés
Közben az érdeklődők megtekinthették a magyar H225–M típusú Airbus helikoptert, ami az egyik legújabb honvédségi beszerzés, és már csak magyar pilótákkal repül, a hozzá való alkatrészeket pedig Gyulán gyártják és javítják. Ezt a gépet különleges műveleti feladatokra lehet alkalmazni, hamarosan ez a típus is el fog látni kutató-mentő feladatokat, de akár sugárzást is tudnak vele mérni Pakson. A százados ismertette:
ebből a típusból még nem teljes a flotta, mert várnak belőle gépeket, de ezeken kívül a Gripenekből is érkezik még két darab. Jól látható, hogy a haderőfejlesztés során a légierőt nagymértékben fejlesztik, itt is elérhetővé válik a 21. századi technológia
– fogalmazott.
A légiparádé katonai részének lezárásaként a Gripenek a nemzeti zászló színeivel hajtottak végre áthúzást a Duna felett.
A polgári repülésből is kapott ízelítőt a rakpartokon szép számmal összegyűlt közönség. Ezek közül a leglátványosabb a Cessna 206-os hidroplán volt. A hidroplán vízre szállását 100 év után engedélyezték újra a Dunán és a Balatonon. Mint Fidel Ákos elmondta, ennek a gépnek a használata a turisztikai forgalomban hiánypótló lenne, mert ezzel 20 perc alatt le lehetne jutni a Balatonra a fővárosból, kikerülve a forgalmi dugókat.