Megújul az M1 és az M7 autópálya

Több mint ötszáz kilométernyi úthálózat újulhat meg 2025 végére.

Forrás: Index2024. 09. 26. 16:34
Hegyeshalom, 2018. január 6. Jármûvek várakoznak 2018. január 6-án az M1-es autópályán a hegyeshalmi határátlépési pont közelében, ahol a megnövekedett forgalom miatt hat kilométeres torlódás alakult ki. MTI Fotó: Krizsán Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három éve kezdte meg működését a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt., amely koncessziós szerződéssel 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését vette át 35 évre az államtól – írja az Index. A lap szerint a cég vállalta, hogy három év alatt – több mint ötszáz kilométer út felújításával – egységes szintre hozza a hálózatot. 

A munkát jövő nyáron fejezik be, és szeptembertől fognak hozzá az M1-es autópálya kétszer három sávosra bővítéséhez. Az M7-es szélesítését 2027-ben, az M3-asét 2031-ben kezdik.

A magyar állam 2022. május 3-án egy nyílt uniós közbeszerzési eljárást követően koncessziós szerződést kötött a Themis magántőkealap vezette konzorciummal, amely alapján a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségeit is a soraiban tudó társulás 35 évig végzi a már megépült gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését és fenntartását, valamint az újonnan épülő szakaszok tervezését és építését.

A szerződéskötés után Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter közölte, hogy főként azok az utak kerültek be a koncesszióba, amelyek nemzetközi tranzitforgalmat bonyolítanak le, valamint ha az M5-ös és M6-os autópályák szerződései lejárnak, akkor bővíthető a koncessziós szerződés. A megállapodás a gyorsforgalmi úthálózat 1237 kilométeres szakaszát érinti, ami azóta egy további útszakasszal, az újonnan elkészült M44-essel bővült.

Az összes tervezett állami és koncesszori gyorsforgalmi út fejlesztése után a koncesszor üzemeltetésében 2048 kilométer, míg állami kézben 942 kilométer útszakasz lesz, azaz a teljes gyorsforgalmi úthálózat kétharmadát üzemelteti a koncesszor.

Rogán Antal elmondása szerint az állam útdíjfedezeti rendszerben gondolkodik, vagyis ezek a bevételek kell hogy fedezzék a koncesszorok költségeit, nem lehet több a költségvetés kiadása, mint ez a beszedett összeg.

A koncessziós szerződéseknek legtöbbször az a lényege, hogy a koncesszor viseli az üzemeltetés kockázatát, szedi be a díjakat, cserében viszont ő köteles viselni a költségeket. A 2022-es autópálya-koncessziós szerződés eltér ettől a formulától, hiszen az állam továbbra is maga szedi be az útdíjakat, míg a koncesszor a szerződésben meghatározott összeget csak akkor kapja meg hiánytalanul, ha az üzemeltetést hibamentesen végzi és a szerződésben foglaltakat száz százalékosan teljesíti.

A koncessziós feladatok ellátásáért az állam évente bruttó 122,17 millió forintot fizet kilométerenként. Ez rendelkezésre állási díjból, valamint rendelkezésreállás-alapú szolgáltatási díjból tevődik össze. A minimális hosszt, 1237 kilométert alapul véve a teljes költség egy évre vetítve nettó 119, bruttó 151 milliárd forint. A fejlesztések befejezését követően, 2048 kilométer után ugyanez a költség évi nettó 197, bruttó 250 milliárd forint lesz.

A szerződés aláírása után négy hónappal, 2022. szeptember 1-jétől a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (MKIF Zrt.) vette át az 1237 kilométer hosszú gyorsforgalmi út üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését.

Vagyis két éve az MKIF Zrt. látja el a koncessziós szerződésben vállalt fejlesztési feladatokat. Ennek keretében a cég az alvállalkozóival közösen 2034-ig 279 kilométer új gyorsforgalmi szakaszt épít, valamint 299 kilométer hosszan autópályát bővít.

Mielőtt azonban ezek a fejlesztések megkezdődnének, az MKIF Zrt.-nek a szerződés szerint egységes szintre kell hoznia a hálózat burkolatát. A teljes szintre hozás három év alatt 538 kilométer gyorsforgalmi út felújítását foglalja magában.

2023-ban több mint 3,6 millió négyzetméter aszfaltburkolatot újítottak meg, ami félmillió tonna aszfalt beépítését és mintegy ezer sávkilométert jelentett. Tavaly a főpálya ötödét újították meg, idén pedig újabb húsz százalékot terveznek felújítani, mintegy 3,9 millió négyzetméteren.

A szintre hozási munkát 2025. augusztus 31-ig kell befejezniük.

A tavaly indult szintre hozás során nemcsak a tönkrement burkolatokat cserélik az MKIF Zrt. által üzemeltetett gyorsforgalmi utakon, de mintegy 200 hidat és felüljárót is megújítanak. Két hete végeztek a Kőröshegyi völgyhíd tartópillérsaruinak javításával, a munkálatok ezen a héten az M7-es autópálya több szakaszán folytatódnak, többek között a töreki pihenőhelynél, ahol a felújítás november elejéig tart.

Teljes értékű leállósávok épülnek

A szintre hozás után, jövőre kezdődnek a fejlesztések. Kertesi Tamás, az MKIF Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese a Magyarépitők.hu-nak elmondta, hogy a következő években az M1-est az M0-stól az országhatárig; az M7-est az M0-stól Balatonvilágosig; az M3-ast a Szentmihályi úti csomóponttól Gyöngyösig bővítik. Az időterv szerint, az M1-es első ütemének bővítése 2025-ben indul, az M7-esen 2027-ben kezdik meg a munkát, az M3-ast 2031-től szélesítik Gyöngyösig.

Ami a részleteket illeti, az M1-es bővítése 2025 szeptemberében indul, és az M0 és Concó pihenő között négy év alatt készül el a kétszer 3 pályás sztráda, amelyhez úgynevezett intelligens leállósávot is építenek, amit csak akkor nyitnak ki, ha azt a forgalom indokolja. Vagyis csúcsforgalomban akár kétszer négy sávon haladhatnak majd az autók Győrig, aztán Győr és Hegyeshalom között marad a 2×2 sáv, de itt is épül egy teljes értékű, nyitható leállósáv.

Az M7-es autópálya, amelynek bővítését 2027-ben kezdik meg, az M0-stól Szabadbattyánig lesz 3+1 sávos, míg Szabadbattyán és Balatonvilágos között a két sáv mellé bővített leállósávot kap a sztráda. Az M3-as felújítása indul legkésőbb, 2031-ben, és a Szentmihályi úti csomóponttól Gyöngyösig építik majd ki a 3+1 sávot. Az M7-es bővítésével egy időben indul meg az M200-as építése is Komáromtól Székesfehérvár felé.

Mivel a felhajtók és lehajtók gyorsító- és lassítósávja is jelenleg abból a leállósávból nyílik, amely átépítés után a csúcsforgalomban forgalmi sávvá válik, több helyen plusz sávszakaszt telepítenek az út mellé.

Közben épül az ország legmodernebb melegaszfalt-gyártó rendszere az M7-es autópálya mellett, a Fejér vármegyei Polgárdiban. A teljes értékű próbaüzem előreláthatólag október közepén kezdődik. A keverőüzemet az M7-es autópálya üzemeltetéséhez, illetve tervezett háromsávosításához hozzák létre.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.