Kiss Ambrus: A megválasztott főpolgármesternek joga, hogy a közvetlen helyettesét megnevezze

A Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója lapunknak elmondta, más településeken és a kerületekben a közgyűlés el szokta fogadni a polgármester döntését, és még akkor is megválasztják a helyettest, ha a polgármester frakciója kisebbségben van. Kiss Ambrus nyilatkozott lapunknak a főváros anyagi helyzetéről, a lehetséges forgalomcsökkentésről és a Tisza Párt fővárosi térnyeréséről is.

2024. 10. 20. 6:00
HZ1_5023
20241016 budapest kiss ambrus fovarosi onkormanyzat foigazgatoja politologus szakiro havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt hónapokban parázs vita alakult ki a fővárosi frakciók és Karácsony Gergely között a főpolgármester-helyettesek személyéről. A Magyar Péter vezette Tisza Párt frakciója ugyanis lehorgonyzott Vitézy Dávid mellett, miközben Karácsony Gergely továbbra is Kiss Ambrust jelölné főpolgármester-helyettesnek. Éppen ezért arra voltunk kíváncsiak, hogy miért ragaszkodik továbbra ennyire Karácsony Gergely Kiss Ambrushoz. Magát az érintettet kérdeztük. 

Tarlós Istvánt tudom idézni, aki pár napja azt mondta, a közvetlenül megválasztott főpolgármesternek joga van, hogy legalább az egyik közvetlen munkatársát, a helyettesítőjét megnevezze

– mondta el Kiss Ambrus, majd hozzátette, úgy látja, hogy más kerületekben, városokban az egyértelműen kisebbségben lévő polgármester ezen jogát akceptálni szokta a testület. A főigazgató kiemelte, egyelőre nem tudja megjósolni, hogy miként fog alakulni a közgyűlés munkája.

Az, hogy ki lesz és ki nem lesz főpolgármester-helyettes, biztos nem tartozik az én hatáskörömbe. Azt eddig is elmondtam, hogy három dolog van, ami a főpolgármester-helyettességhez kell, ebből pont egyetlen egy dologra van ráhatásom, hogy vállalom-e vagy sem

– tette hozzá a volt főpolgármester helyettes, aki nem látja okát annak, hogy miért ne tölthetné ki a 2029-ig szóló mandátumát a Fővárosi Közgyűlés.

HZ1_5165
Fotó: Havran Zoltán

Sokan összekeverik a parlamentet és az önkormányzatok világát. Nem ugyanaz a logika a kettő között. A parlamentben ugyanis szükség van egy stabil többségre. Már csak azért is, mert hogyha kialakul egy ellentöbbség, akkor ezáltal egy bizalmatlansági eljárás keretében leválthatják a miniszterelnököt. Az önkormányzatokban nem ez a rendszer, hiszen ott közvetlenül választják a település vezetőjét

– emelte ki Kiss Ambrus, aki szerint Karácsony Gergely képes lesz ügyek mentén többséget teremteni. Azonban a legfontosabb ügyek mentén, vagyis a szervezeti és működési szabályzat (szmsz) felülvizsgálatával és a főpolgármester-helyettes személyével kapcsolatban az alakuló ülésen nem sikerült egyezségre jutni a Fővárosi Közgyűlés tagjainak.

Mik a legfontosabb ügyek? Mert szerintem a városban, ha lemegyünk az utcára, arról biztos nem beszélnek az emberek, hogy mi a fővárosi önkormányzat működési szabályzata. A téma az, amiről egyébként döntöttünk, például hogy a hajléktalanellátó rendszer kapcsán mit tudunk tenni, ha szükségessé válik a Magyar Evangéliumi Testvérközösség és az Oltalom Egyesület intézményeinek átvétele

– emelte ki Kiss. Ugyanakkor vannak olyan fontos döntések, amelyekről, ha nem tud dönteni a közgyűlés, akár a teljes főváros megbénulhat. Ilyen a költségvetés is, amelynek kulcsfontosságú az elfogadása. 

Idén elfogadtatná a főváros költségvetését Kiss Ambrus

Februárig van idő elfogadni egy költségvetést, a jogszabályok szerint erre van lehetőség. Én kísérletet tennék arra, hogy még idén elfogadtassuk a költségvetést, de ez nem a közgyűléstől vagy a kollégáimtól függ, hanem attól, hogy mikor ismerjük meg az ország költségvetését

– emelte ki a főigazgató, majd megemlítette, az országos költségvetés tartalmazza majd azokat a normatívákat, amelyekhez a főváros költségvetését igazítaniuk kell. A Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója ugyanakkor kiemelte, az idei költségvetés tarthatónak látszik, mind a bevételi, mind pedig a kiadási oldal kockázatai előreláthatólag kezelhetők ebben az évben.

A költségvetésben bevételi oldalon nagyjából teljesítettük a várakozásokat. Az iparűzési adó tekintetében jelenleg nem látok arra okot, hogy ne hozzuk a tervszámot. Sajnos azonban azzal kell számolni, hogy 75,5 milliárd forintot elvisz a szolidaritási hozzájárulás

– emelte ki Kiss Ambrus. Hozzátette, Budapest két legnagyobb és legdrágább közfeladata, amit ellát, a közösségi közlekedés működtetése, ami nagyjából 160 milliárd forintba kerül, a másik pedig a szociális hozzájárulás befizetése az államnak.

Minden megváltozott a Tisza Párt térnyerésével

A Tisza Párt a június 9-én tartott önkormányzati választásokon tíz mandátumot nyert el, amellyel egyértelműen királycsinálóvá vált a Fővárosi Közgyűlésben. Ezzel kapcsolatban Kiss Ambrus elmondta, a Tisza képviselői az alakuló közgyűlésen is elmondták, hogy ők új szereplők a politikában, ennek jegyében pedig egy másfajta nézőpontot szeretnének behozni a közgyűlésbe.

Még nyilván kevés közös munka volt, hiszen egyetlen bizottsági ülésen vagyunk túl, illetve egy közgyűlésen. Nagyon kíváncsi vagyok a közös munkára, ugyanis sok tekintetben – például a HÉV járatritkítása körüli vitában – egyhangúlag léptek föl a tiszások az összes képviselővel. Nemcsak a tiszások, hanem az ott jelenlévő DK-sok, párbeszédesek, és a Podmaniczky Mozgalom is egy oldalra állt a kérdésben

– emelte ki a politikus, majd hozzátette, a mostani közgyűlés abban a tekintetben is más, hogy nem polgármesterek a tisztségviselőik.

Forgalomcsökkentő intézkedések

Az előző ciklusban a fővárosi önkormányzat számtalan forgalomcsökkenő intézkedést hajtott végre Budapest-szerte. Emellett egy stratégiát is kialakított még az előző közgyűlés, amelynek számos eleme volt. Kiss Ambrus elmondása szerint ezen program az Egészséges utcák program keretében folytatható.

Ez a Területfejlesztési operatív program plusz keretében kerül finanszírozásra, a pályázatot kiírta az irányító hatóság, és a kerületek jelentkezhetnek erre főképpen, nyilván a fővárossal szakmai együttműködésben. Az Egészséges utcák program éppen arról szól, hogy úgy alakítsuk át a közterületeinket, hogy javuljon az életminőség, a lakhatóság és a levegőminőség

– emelte ki a politikus, majd hozzátette, 24 milliárd forintos támogatási összeg áll rendelkezésre a programban.

A forgalomcsökkentés tekintetében azonban komoly aggodalomra adhat okot, hogy a pesti alsó rakpartot végleg lezárják az autóforgalom elől az Erzsébet hídnál. Így pedig sokakban felmerült a kérdés, hogy hol fog közlekedni az az óránként 4500 gépjármű, amely áthalad a kérdéses területen.

A rakpart egy rövid szakaszáról beszélünk. Nyilván az, hogy ennek a rövid szakasznak az autóforgalom alóli kiváltása hogyan alakul, továbbra is kérdéses. Jelenleg is modellezések folynak, hogy a pesti alsó rakpart egyes szakaszainak lezárása milyen hatást gyakorolna az egész átmenő forgalomra. Ugyanis míg a budai oldalon az alsó rakpartnak nincs alternatívája, addig a pesti oldalon kerülő útént ott vannak a körutak

– emelte ki Kiss Ambrus. Hozzáfűzte, a tranzitforgalom szabályozása szempontjából előnyös lenne, hogyha megépülne az M0-s körgyűrű budai szakasza. Emellett az átmenő forgalomnak egy részét a főváros reményei szerint elvezetnék a körutak is.

Nyilvánvaló, hogy nem tudnak szélesedni Budapest útjai. Ez egy egyszerű fizikai kérdés, hogy a meglévő hálózatban egységnyi autóforgalom fér el. Ha pedig az agglomerációból nem a közösségi közlekedést választják az utasok, akkor bármit is csinálhatunk a városban, egyre nagyobbak lesznek a dugók

– emelte ki Kiss Ambrus, majd megjegyezte, mind a kormány, mind pedig a főváros szerint egyértelműen a közösségi közlekedésé a jövő, éppen ezért a fővárosi önkormányzat elkötelezett az agglomerációs közlekedés fejlesztése mellett is.

HZ1_4924
Fotó: Havran Zoltán

Civil szervezetek lehetetlenítenék el az autózást a fővárosban

A Fővárosi Közgyűlés alakuló ülésére egy 15 pontos javaslatot állított össze hét ultrazöld civil szervezet. Az összes képviselőnek eljuttatott javaslatcsomag részeként a Levegő Munkacsoport, A Járda a Gyalogosoké, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet gyakorlatilag ellehetetlenítené az autós közlekedést Budapesten.

A kerületekkel közösen kell végiggondolni a parkolás kérdését. Meg kell hallgatni az összes kerületi polgármester felvetését. Először velük kell megtárgyalnunk ezt a javaslatot, és utána lehet a közgyűlés elé vinni ezt a 15 pontos elképzelést

– emelte ki Kiss Ambrus, akinek a válaszából egyértelműen kiderült, hogy a fővárosi önkormányzat nem utasítja el az autózást szinte teljesen ellehetetlenítő javaslatcsomagot.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.