Ám a műanyagflakon pici sérülése, horpadása is befolyásolhatja azt, hányadszorra ismeri fel az automata. Ilyenkor segíthet, ha belefújunk. A forma mellett pedig a gép a súlyt is figyeli, tehát ha folyadék maradt a palackban, akkor lehet, hogy addig nem tudjuk az automatánál leadni, míg ki nem öntjük belőle a maradékot. Ha ezt az automatáknál tesszük, eléggé óvatlanul, akkor bizony ragadni fog azok környékén a padló, és ezt minden újabb vevő csak tovább tapossa, míg nem történik meg a takarítás.
Íme, a Mohu javaslatai
Megkeresték a Mohu Mol Hulladékgazdálkodási ZRt.-t, a visszaváltási rendszer működtetőjét az ügyben. Igyekeznek ugyanis utánajárni, hogy mi segíthet. A válasz szerint a Mohu minden, a kötelező visszaváltási rendszerhez (DRS) tartozó italcsomagolást előzetesen auditál, amely során rögzíti azoknak a formáját és a súlyát. Ennek megfelelően a palackokat és a dobozokat sérülésmentesen és üresen kell behelyezni az automatákba, megfelelve a rögzített paramétereknek.
Amennyiben egy csomagolást az automata nem fogad be, érdemes a következőket ellenőrizni:
- Megtalálható-e a csomagoláson a visszaváltási logó?
- Sérülésmentes-e a csomagolás?
- Leolvasható-e rajta a vonalkód?
- Tartalmaz-e folyadékot?
REpontok – A takarításnak és a javításnak is van felelőse
A Mohu tájékoztatása szerint a lehető leghatékonyabb működéshez minden szereplőnek el kell látnia a maga feladatát.
Nemcsak a Mohunak fontos, hogy az automaták környéke tiszta legyen, azokat rendszeresen ürítsék, tisztítsák, és ne álljon feleslegesen csúcsidőben, hanem ez a boltok érdeke és szerződésben vállalt felelőssége is. Ezért a feladatkörért a Mohu minden egyes palack után külön kezelési díjat fizet a kiskereskedelmi szereplőknek
– olvasható a portálhoz eljuttatott közleményben.
A Mohu javaslata alapján, ha a vásárló azt látja, hogy nem működik a gép, jelezheti a boltosnak, ő segíteni fog. A ZRt. tájékoztatása szerint az automata nem megfelelő karbantartása esetén az azokba épített leolvasófej bekoszolódhat, ami szintúgy a palackok elutasításához vezethet. Ha a boltos nem tudja megoldani a helyzetet, esetleg technikai probléma van, akkor ő fel tudja hívni a help desket, ahol az automata márkaszervízesei segítenek.
Az első hónapok tapasztalatai azt mutatták, hogy a jelzett fennakadások kilencven százaléka szabályos kezeléssel elkerülhető lett volna. Mindenki tanulja még a rendszert, bele kell jönni
– húzták alá a Mohu közleményében.
Borítókép: A szelektív hulladékgyűjtést és a REpontokat népszerűsíti a MOHU (Fotó: MTI/Hegedüs Róbert)