Megfejtették a REpontok körül ragadó padló és a koszos leolvasófejük titkát

Többször is be kell tenni az automatába a palackokat, a flakonokat, mire elfogadja azokat visszaváltáskor – ez gyakori tapasztalat. Igyekeztek utána járni, mi erre a megoldás, mi a titka a REpontok megfelelő működésének. Az olvasók tippjei után most a Mohutól, a rendszer működtetőjétől jöttek válaszok.

Forrás: VEOL2024. 10. 15. 20:41
TILL Attila
A szelektív hulladékgyűjtést és a REpontokat népszerűsíti a MOHU (Fotó: MTI/Hegedüs Róbert)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Veszprém vármegyei hírportál, a VEOL néhány olvasójának tapasztalatai szerint az automatába egy-egy italcsomagolást többször kell betenni, mire befogadja, pedig jó lenne, ha a REpontok működése minél gyorsabb, a palackok, a flakonok visszaváltása minél könnyebb lenne. Miért dobja vissza időnként a palackot az automata? Mi a teendő ilyenkor? Azt már a Mohu korábbi közleményeiből tudjuk, hogy gond esetén a boltokban a kézi visszaváltás is kérhető, de persze arra nem mindenki várakozik szívesen. A kötelező visszaváltás július 1. óta működik élesben, a gondok a betétdíjas rendszer gyermekbetegségeiből adódhatnak.

REpontok – Az italcsomagolásokat visszaváltó automatáknál a legtöbben levásárolható kupont kérnek
REpontok – Az italcsomagolásokat visszaváltó automatáknál a legtöbben levásárolható kupont kérnek.
Fotó: Rimányi Zita/Napló

A VEOL olvasói találtak megoldásokat arra a problémára, ha nem fogadja el elsőre az automata az italcsomagolást, a REpontok közelében várakozók között terjednek ezek a tippek. Az egyik az, hogy érdemes a flakonon lévő vonalkódot felfelé fordítani. Ha pedig túl gyorsan pakoljuk a betétdíjas holmit a gépbe, akkor azt jelzi, hogy nem beazonosítható. Érdemes a visszaváltás megfelelő ritmusát megtalálni. A nagyobb automatákba, amik falba beépítettek, jellemzően gyorsabban lehet pakolni a futószalagra – ez a tapasztalat.

Ám a műanyagflakon pici sérülése, horpadása is befolyásolhatja azt, hányadszorra ismeri fel az automata. Ilyenkor segíthet, ha belefújunk. A forma mellett pedig a gép a súlyt is figyeli, tehát ha folyadék maradt a palackban, akkor lehet, hogy addig nem tudjuk az automatánál leadni, míg ki nem öntjük belőle a maradékot. Ha ezt az automatáknál tesszük, eléggé óvatlanul, akkor bizony ragadni fog azok környékén a padló, és ezt minden újabb vevő csak tovább tapossa, míg nem történik meg a takarítás.

 

Íme, a Mohu javaslatai

Megkeresték a Mohu Mol Hulladékgazdálkodási ZRt.-t, a visszaváltási rendszer működtetőjét az ügyben. Igyekeznek ugyanis utánajárni, hogy mi segíthet. A válasz szerint a Mohu minden, a kötelező visszaváltási rendszerhez (DRS) tartozó italcsomagolást előzetesen auditál, amely során rögzíti azoknak a formáját és a súlyát. Ennek megfelelően a palackokat és a dobozokat sérülésmentesen és üresen kell behelyezni az automatákba, megfelelve a rögzített paramétereknek.

Amennyiben egy csomagolást az automata nem fogad be, érdemes a következőket ellenőrizni:

  • Megtalálható-e a csomagoláson a visszaváltási logó?
  • Sérülésmentes-e a csomagolás?
  • Leolvasható-e rajta a vonalkód?
  • Tartalmaz-e folyadékot?

 

REpontok – A takarításnak és a javításnak is van felelőse

A Mohu tájékoztatása szerint a lehető leghatékonyabb működéshez minden szereplőnek el kell látnia a maga feladatát.

Nemcsak a Mohunak fontos, hogy az automaták környéke tiszta legyen, azokat rendszeresen ürítsék, tisztítsák, és ne álljon feleslegesen csúcsidőben, hanem ez a boltok érdeke és szerződésben vállalt felelőssége is. Ezért a feladatkörért a Mohu minden egyes palack után külön kezelési díjat fizet a kiskereskedelmi szereplőknek

– olvasható a portálhoz eljuttatott közleményben.

A Mohu javaslata alapján, ha a vásárló azt látja, hogy nem működik a gép, jelezheti a boltosnak, ő segíteni fog. A ZRt. tájékoztatása szerint az automata nem megfelelő karbantartása esetén az azokba épített leolvasófej bekoszolódhat, ami szintúgy a palackok elutasításához vezethet. Ha a boltos nem tudja megoldani a helyzetet, esetleg technikai probléma van, akkor ő fel tudja hívni a help desket, ahol az automata márkaszervízesei segítenek.

Az első hónapok tapasztalatai azt mutatták, hogy a jelzett fennakadások kilencven százaléka szabályos kezeléssel elkerülhető lett volna. Mindenki tanulja még a rendszert, bele kell jönni

– húzták alá a Mohu közleményében.

Borítókép: A szelektív hulladékgyűjtést és a REpontokat népszerűsíti a MOHU (Fotó: MTI/Hegedüs Róbert)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.