Példátlan lépésre szánhatja el magát Kína az uniós büntetővámokra válaszul

Magyarországra költözhet a BYD európai központja.

2024. 11. 08. 18:27
240523_dunaauto_034_VZ20240523 Budapest 
Duna Autó - Autóváros - autókereskedés

Fotó: Vémi Zoltán  VZ 
Világgazdaság  VG

A képen: BYD
Illusztráció Fotó: Vémi Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió október 30-án bevezetett, akár 45,3 százalékos védővámjai után Kína úgy döntött, visszafogja elektromosjármű-gyártóinak beruházásait azokban az európai országokban, amelyek támogatták az intézkedést. A Reuters jelentései szerint Kína kereskedelmi minisztériuma felszólította olyan cégeit, mint a BYD, a Geely és az SAIC, hogy ne ruházzanak be jelentős mértékben az intézkedést támogató országokban, mint például Franciaország vagy Olaszország. 

Ehelyett a gyártókat arra ösztönzik, hogy a büntetővámokat elutasító államokat, például Magyarországot és Németországot részesítsék előnyben a befektetések során.

A BYD ennek megfelelően a Reuters forrásai szerint azt fontolgatja, hogy európai központját Hollandiából Magyarországra költözteti. A cég már jelenleg is egy új üzemet épít Magyarországon, a költözést gazdaságossági szempontok, valamint a büntetővámokhoz kapcsolódó kockázatok is indokolják. 

A lépés nemcsak Magyarországnak lehet előnyös a munkahelyteremtés szempontjából, hanem kihívás elé állíthatja az uniót is, hiszen a BYD döntése további kínai beruházásokat vonzhat Magyarországra és más, a vámokat elutasító országokba, ezzel is gyengítve az unió belső egységét és kereskedelmi szabályozásának hatékonyságát.

Az Európai Bizottság a kínai elektromos járművekre vonatkozó büntetővámok bevezetését azzal indokolta, hogy Kína tisztességtelen versenyelőnyt élvez az állami támogatások révén, aminek következtében olcsóbban tudja kínálni termékeit, mint az európai gyártók. A vámokat kísérő vizsgálat megosztotta az EU-tagállamokat, mivel bár tíz tagállam támogatta az új szabályozást, öt ellene szavazott, míg tizenkét ország, köztük Spanyolország, tartózkodott.

A kínai hatóságok reakciója valószínűleg jelentős hatással lesz az európai piacra, különösen mivel a kínai gyártók a belföldi túlkínálat miatt igyekeznek az EU-ban növelni piaci részesedésüket. Az elemzők úgy vélik, hogy ez a lépés tovább mélyítheti a két fél közötti kereskedelmi konfliktust, amely már jelenleg is komoly terheket ró mindkét piacra.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.