Az Európai Unió október 30-án bevezetett, akár 45,3 százalékos védővámjai után Kína úgy döntött, visszafogja elektromosjármű-gyártóinak beruházásait azokban az európai országokban, amelyek támogatták az intézkedést. A Reuters jelentései szerint Kína kereskedelmi minisztériuma felszólította olyan cégeit, mint a BYD, a Geely és az SAIC, hogy ne ruházzanak be jelentős mértékben az intézkedést támogató országokban, mint például Franciaország vagy Olaszország.
Ehelyett a gyártókat arra ösztönzik, hogy a büntetővámokat elutasító államokat, például Magyarországot és Németországot részesítsék előnyben a befektetések során.
A BYD ennek megfelelően a Reuters forrásai szerint azt fontolgatja, hogy európai központját Hollandiából Magyarországra költözteti. A cég már jelenleg is egy új üzemet épít Magyarországon, a költözést gazdaságossági szempontok, valamint a büntetővámokhoz kapcsolódó kockázatok is indokolják.
A lépés nemcsak Magyarországnak lehet előnyös a munkahelyteremtés szempontjából, hanem kihívás elé állíthatja az uniót is, hiszen a BYD döntése további kínai beruházásokat vonzhat Magyarországra és más, a vámokat elutasító országokba, ezzel is gyengítve az unió belső egységét és kereskedelmi szabályozásának hatékonyságát.
Az Európai Bizottság a kínai elektromos járművekre vonatkozó büntetővámok bevezetését azzal indokolta, hogy Kína tisztességtelen versenyelőnyt élvez az állami támogatások révén, aminek következtében olcsóbban tudja kínálni termékeit, mint az európai gyártók. A vámokat kísérő vizsgálat megosztotta az EU-tagállamokat, mivel bár tíz tagállam támogatta az új szabályozást, öt ellene szavazott, míg tizenkét ország, köztük Spanyolország, tartózkodott.
A kínai hatóságok reakciója valószínűleg jelentős hatással lesz az európai piacra, különösen mivel a kínai gyártók a belföldi túlkínálat miatt igyekeznek az EU-ban növelni piaci részesedésüket. Az elemzők úgy vélik, hogy ez a lépés tovább mélyítheti a két fél közötti kereskedelmi konfliktust, amely már jelenleg is komoly terheket ró mindkét piacra.