A dugódíj jellemzően egy európai intézkedés, zömmel európai nagyvárosokban alkalmazzák – mondta el lapunknak Kőrösi Koppány annak kapcsán, hogy a baloldal időről időre előveszi a fővárosi dugódíj ötletét. A fejlesztéspolitikai szakértő hozzátette: általánosan elmondható, hogy a dugódíj bevezetése komoly forgalomcsökkentéshez, a forgalom lassulásához vezet, lassul a gépjárművek átlagsebessége, ezzel párhuzamosan csökken a balesetek száma és jelentősen csökken a légszennyezettség, de csak akkor, ha a város megfelelő alternatívát tud kínálni az autózással szemben.
![Parkolóautomata Budapest belvárosában 2022. szeptember 5-én. Ettől a naptól többet kell fizetni a parkolásért Budapesten, a belső kerületekben hatszáz forintba kerül óránként, miután életbe lépett az új, négy zónatípusból álló egységes fővárosi parkolási rendszer.](https://cdn.magyarnemzet.hu/2024/10/przvpyA5x13oA-SB8yu1B4wbHiQJstpQa6wd_pfuhm8/fit/1200/675/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2FlMWNkMjYyYzI1YjQyMmY4MjJmODUyYTQxYjk4N2Qz.jpg)
– Nyilvánvalóan az a legfontosabb kérdés, hogy milyen kísérő intézkedésekkel párhuzamosan vezetik be a dugódíjat, de ahol bevezették – Európában és a világ bármely részén –, ott megvoltak az ehhez szükséges előfeltételek – jelentette ki a szakértő.
Hozzátette: Londonban 2003-ban vezették be a dugódíjat, azonban ezt megelőzően megépült egy 26 mérföldes új szakasza az elővárosi vasútnak, több metróvonalat meghosszabbítottak, és a föld feletti vasúthálózat állomásainak számát ötvenről 112-re emelték.