– Az Óbudai Árpád Gimnázium kiváló iskola, és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) reménybeli új fenntartóként ezt ugyanígy szeretné megőrizni – mondta lapunknak Nánay Mihály, az NKE Nemeskürty István Tanárképző Karának (NITK) rektori megbízottja. Mint hangsúlyozta, három területen is kedvező lehetőségekkel számolnak: az egyik a gyakorlóiskolai státus, hiszen egy egyetemhez tartozni mindig kiemelt helyzetet jelent.
A tanárszakos hallgatók érkezése folyamatos szakmai és módszertani megújulást és magas színvonalat követel meg az iskolától, ráadásul az egyetemi tanszékekkel kiépülő intézményes kapcsolatok is sokat tudnak hozzátenni az iskola szakmai munkájához.
Emellett a tanárjelöltek gyakorlatait irányító kollégák nagyon jelentős órakedvezményben részesülhetnek.
Fejlődő infrastruktúra, több pénz és autonómia
A másik fontos előny, hogy az egyetem a tárgyalások során vállalta a legsürgetőbb infrastrukturális fejlesztések mihamarabbi elvégzését, ráadásul az NKE által nyújtott technikai, adminisztratív és informatikai támogatás a gimnáziumra is ki fog terjedni. Az igazgató a fenntartóváltással a jelenleginél nagyobb anyagi keret felhasználásáról dönthetne majd hónapról hónapra, és az iskola közösségei ezentúl pályázhatnának az egyes új szakmai programok, tervek megvalósításához szükséges további anyagi forrásokra. A munkavállalók pedig az egyetem jövőbeni polgáraiként ugyanazon juttatásokban részesülhetnének, mint az egyetemi kollégák – jelezte. Hozzátette, a harmadik előny az, hogy
az egyetem az Árpád szakmai döntéseire támaszkodik: a munkáltatói jogokat az igazgató gyakorolná, és pénzügyi téren is szélesebb lenne az iskola mozgástere, ezenfelül minden pedagógiai programhoz tartozó kérdésben autonóm módon dönthetne a gimnázium.
Nánay Mihály szerint az új tanárképzési modellben a hallgatók elsőként pályaszocializációs, majd csoportos tanítási gyakorlatokon vesznek részt, vagyis eleinte csak megfigyelőként vannak jelen. Az egyéni tanítási gyakorlat a tanulmányaik negyedik évében következik, amikor már a szakmai tudásuk és a tanári felkészítés során szerzett tapasztalataik is lehetővé teszik, hogy a hallgatók maguk is tanítsanak. – Ezeket a gyakorlatokat az egyetemen dolgozó módszertanos és mentoroktatók, valamint az iskolában tanító vezetőtanárok is segítik, a felkészülést a mentorok folyamatosan nyomon követik, így az Árpádba járó diákoknak a tanárjelöltek részéről is magas színvonalú oktatásban lesz részük – tudatta.