Előnyökkel járna a fenntartóváltás

Bővülő anyagi forrásokat és komoly infrastrukturális fejlesztéseket jelentene, ha a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) lenne az Óbudai Árpád Gimnázium új fenntartója – mondta lapunknak Nánay Mihály, az NKE tanárképzésért felelős rektori megbízottja, aki 16 éve tanít az iskolában és részt vett a fenntartóváltásról szóló egyeztetésekben is. Az idén nyáron megüresedő igazgatói pozíció megpályázására készülő történelemtanár hangsúlyozta: a szóban forgó fenntartóváltás az Árpádban eddig zajló kiváló pedagógiai munkához teremtene jóval előnyösebb feltételeket.

2025. 01. 10. 5:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az Óbudai Árpád Gimnázium kiváló iskola, és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) reménybeli új fenntartóként ezt ugyanígy szeretné megőrizni – mondta lapunknak Nánay Mihály, az NKE Nemeskürty István Tanárképző Karának (NITK) rektori megbízottja. Mint hangsúlyozta, három területen is kedvező lehetőségekkel számolnak: az egyik a gyakorlóiskolai státus, hiszen egy egyetemhez tartozni mindig kiemelt helyzetet jelent. 

A tanárszakos hallgatók érkezése folyamatos szakmai és módszertani megújulást és magas színvonalat követel meg az iskolától, ráadásul az egyetemi tanszékekkel kiépülő intézményes kapcsolatok is sokat tudnak hozzátenni az iskola szakmai munkájához. 

Emellett a tanárjelöltek gyakorlatait irányító kollégák nagyon jelentős órakedvezményben részesülhetnek.

 

Fejlődő infrastruktúra, több pénz és autonómia

A másik fontos előny, hogy az egyetem a tárgyalások során vállalta a legsürgetőbb infrastrukturális fejlesztések mihamarabbi elvégzését, ráadásul az NKE által nyújtott technikai, adminisztratív és informatikai támogatás a gimnáziumra is ki fog terjedni. Az igazgató a fenntartóváltással a jelenleginél nagyobb anyagi keret felhasználásáról dönthetne majd hónapról hónapra, és az iskola közösségei ezentúl pályázhatnának az egyes új szakmai programok, tervek megvalósításához szükséges további anyagi forrásokra. A munkavállalók pedig az egyetem jövőbeni polgáraiként ugyanazon juttatásokban részesülhetnének, mint az egyetemi kollégák – jelezte. Hozzátette, a harmadik előny az, hogy 

az egyetem az Árpád szakmai döntéseire támaszkodik: a munkáltatói jogokat az igazgató gyakorolná, és pénzügyi téren is szélesebb lenne az iskola mozgástere, ezenfelül minden pedagógiai programhoz tartozó kérdésben autonóm módon dönthetne a gimnázium.

Nánay Mihály szerint az új tanárképzési modellben a hallgatók elsőként pályaszocializációs, majd csoportos tanítási gyakorlatokon vesznek részt, vagyis eleinte csak megfigyelőként vannak jelen. Az egyéni tanítási gyakorlat a tanulmányaik negyedik évében következik, amikor már a szakmai tudásuk és a tanári felkészítés során szerzett tapasztalataik is lehetővé teszik, hogy a hallgatók maguk is tanítsanak. – Ezeket a gyakorlatokat az egyetemen dolgozó módszertanos és mentoroktatók, valamint az iskolában tanító vezetőtanárok is segítik, a felkészülést a mentorok folyamatosan nyomon követik, így az Árpádba járó diákoknak a tanárjelöltek részéről is magas színvonalú oktatásban lesz részük – tudatta.

 

A gyakorlóiskola előnyei

Arról az aggályról, hogy nem jó tanárjelöltek érkezhetnek a gimnáziumba, a rektori megbízott kifejtette: a tanári béremelésnek köszönhetően nő a pedagóguspályára jelentkezők száma, továbbá az NITK gyakorlatorientált és hallgatóbarát elemeket épít a képzésébe. Ilyen a célzottan kiscsoportos és közösséget fejlesztő oktatás, a felsőoktatási mentorok jelenléte, a gyakorlatias tanári tárgyak és az életre szóló élményeket adó terepgyakorlatok rendszere. Ezenkívül az elsőéves hallgatók legalább felének ingyenes kollégiumi helyet biztosítanak, valamint a Klebelsberg-ösztöndíjon felül kiemelt összegű Nemeskürty-ösztöndíjat is nyújtanak valamennyi tanár szakos hallgatójuknak. Hozzátette, idén magyar, történelem, angol, német, földrajz és természettudomány tanárszakok indulnak az NITK-n, így ezeken a területeken várhatók majd az első hallgatók. 

A gyakorlóiskolai státus további pozitívuma, hogy a tanárjelölteket magunk mentorálhatnánk, így a legtehetségesebbeknek rögtön állást is tudnánk majd kínálni 

– mutatott rá Nánay Mihály.
A rektori megbízott hangsúlyozta: a fenntartóváltás előnyei minden érintettnek pozitív változásokat hoznak, ezért nem meglepő, hogy a nevelőtestület nagy többsége támogatta azt. Biztos benne, hogy a tartózkodó vagy ellenző kollégák is idővel tapasztalni fogják a változás pozitívumait. Egyes szülők és kollégák is kifejezték kételyeiket, ami a változás jelentőségénél és újdonságánál fogva érthető, ezért szeretnének minden kérdésre válaszolni és minden érintettet megnyugtatni, ahogy eddig is tették. A szülők képviselői a gimnáziumban és az egyetemen tartott tájékoztatón egyaránt jelen voltak, ezek után még egy külön szülői fórumot, illetve egy online, szülők és pedagógusok közti beszélgetést is tartottak, ezek eredményeként a kezdetben szkeptikus szülők közül is többeket sikerült megnyugtatniuk. – Ettől függetlenül a következő időszakban is folytatják a konzultá­ciót – fogalmazott.

Borítókép: Nánay Mihály: Több fórumot is tartottak a szülőknek, a konzultáció folytatódik (Forrás: nitk.uni-nke.hu)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.