Ilyen állapotban van most az egykori legendás luxushajó, amely a Szent Jobbot szállította + fotó

A szebb napokat megélt Szőke Tisza felújítása több milliárd forintot igényelne.

2025. 01. 06. 21:53
Juhász Kristóf István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mai napig bárki megtekintheti az öt évvel ezelőtt csaknem menthetetlen állapotban partra vontatott Szőke Tiszát, első nevén a IV. Károlyt Szegeden.

A rozsdamarta hajótest azóta is ott áll és várja felújítását, ahol 2020 januárjában elhelyezték a szakemberek, a tápéi kikötőben.

A szebb napokat megélt egykori luxushajó felújítása több milliárd forintos ráfordítást igényelne, ami valamilyen formában a jelenlegi értesülések szerint a Kisfaludy-program keretében, Kreinbacher József közreműködésével valósulhat meg, ötmilliárd forintos állami támogatásból.

A Szőke Tisza hajóteste 2024 decemberének végén a tápéi kikötő mellett (Fotó: Juhász Kristóf István)

Korának legnagyobb magyar luxusgőzösét 1917-ben gyártották és IV. Károly névvel bocsátották vízre.

A hajó előkelősége, az első osztályú fogadóterem, a dohányzószalon és a bár a Monarchia és az akkori Magyarország nagyságát reprezentálta.

A hajó roncsa a Szeged melletti tápéi öbölnél 2020. július 1-jén (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

1960-ban lebontott testvérhajójával, a Zita Királynéval az 1938-as Eucharisztiai Kongresszus egyik fő helyszíneiként szolgált. Szent István király emlékére a Szent Jobbot is hordozták az államalapító szent halálának 900. évfordulóján, továbbá számos állami és polgári rendezvénynek adtak otthont.

Budapesten a kivilágított Szent István gőzhajó, az Eucharisztikus Világkongresszus alkalmával 1938. május 26-án rendezett hajós körmenet indulásakor (Fotó: Fortepen/Friss Ildikó)

Az Osztrák–Magyar Monarchia megszűnését követően 1919-től Sasra, 1930-ban Szent Imrére keresztelték. 1944-ben a IV. Károlyt, a Szent István néven futó testvérhajóját és az egész folyami flottát Ausztriába szállították, ahonnan csak 1947-ben kerültek vissza Magyarországra. Ezután Felszabadulás névre keresztelték, majd 1958 után átalakították, így sétahajóként közlekedett, míg ki nem vonták a forgalomból.

Rövid ideig a fővárosban, majd 1978 után Szegeden üzemelt állóhajóként, itt keresztelte át az akkori városvezetés Szőke Tisza névre. 1980-tól étteremként, majd a nyolcvanas évek végétől diszkóhajóként üzemelt, míg 2000-ben rossz állapota miatt elvontatták a tápéi öbölbe, aztán többször gazdát cserélt.

Szőke Tisza
A Szőket Tisza a tápai kikötőben, elsüllyedése előtt pár évvel. Fotó: TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület 

Bár komoly költséggel járt volna hajó felújítása, de a mostaninál jelentősen kevesebbel, még csak állagmegóvást sem végzett rajta egyik tulajdonosa sem. Egyikük betonnal öntötte ki a hajótest alját, ami csak tovább rontott az állapotán.

A hajó története 2012-re ért végére, mert annyira elöregedett, hogy középen megtört és megsüllyedt.

A Mahart Tiszayacht végül a hajó elbontásáról döntött, amit csak részlegesen hajtottak végre. Itt süllyedt el 2012-ben az akkor 95 éves gőzhajó, ahonnan 2020 januárjában vontatták a partra. 

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó, a Szőke Tisza roncsát vontatják partra a Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlők segítségével a Szeged melletti tápéi öbölnél 2020. január 24-én (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Borítókép: A Szőke Tisza (Fotó: Juhász Kristóf István)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.