Felújítja a főváros a Váci út egyik szakaszát, noha nem az utak minőségi javítására kell gondolni, hanem újabb pollerekkel elzárt kerékpársávokat alakítanak ki. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közleményében azt írja: „A BKK folytatja a legvédtelenebbek, tehát a gyalog, kerékpárral vagy kerekesszékkel közlekedők, illetve az idősebbek érdekében a budapesti főutak vonzóbbá tételét. A Váci út újabb szakaszának tervezett megújítása hozzájárul az élhetőbb és fenntarthatóbb városi környezet kialakításához. További útvonalon lehet majd kerékpárral biztonságosan közlekedni, valamint megújulnak a járdák és a zöldfelületek, és akadálymentesek lesznek a kereszteződések.”
Melyik szakaszról van szó?
A Váci út Lehel tértől a Csángó utcáig tartó részén kell majd arra számítani, hogy a BKK megújítja a járdákat és a zöldfelületeket; biztonságosabbá teszi és akadálymentesíti a mellékutcák torkolatait,
valamint felülvizsgálja a parkoló- és rakodóhelyek elhelyezkedését.
Megjegyzik: a Váci út kulcsfontosságú sugárirányú útvonal, amely összeköti a belvárost a külső kerületekkel, emellett az útvonal mentén Budapest egyik legjelentősebb irodafolyosója alakult ki az elmúlt évtizedekben. Az átfogó fejlesztés célja, hogy a Váci út egyik szakaszának megújításával újabb városi főút váljon vonzóbbá, biztonságosabbá a legvédtelenebbek – tehát a gyalog, kerékpárral vagy kerekesszékkel közlekedők, illetve az idősebbek – számára is, valamint elősegítse az útvonal menti irodák, lakások és üzletek gyalog és kerékpárral történő megközelíthetőségét. Mint írták, a fejlesztés összhangban áll a Budapesti mobilitási terv (BMT) irányelveivel és a közlekedésbiztonsági stratégiával, valamint hozzájárul a környezeti terhelés és a városi zajszennyezés mérsékléséhez.
A Váci út fejlesztéséről a BKK társadalmi egyeztetést indított, amelyre várja az észrevételeket.
Jönnek a bringasztrádák
A védett kerékpársávokra vonatkozó tervezési szakasz hossza csaknem egy kilométer: a Csángó utcától a Victor Hugo utcáig tart, ahol közvetlenül kapcsolódik a már meglévő kerékpársávokhoz, azonban azoktól eltérő módon hozzák létre.
A projekthatár a Csángó utcai kereszteződésnél van, de a Váci úton már meglévő szervizútnak köszönhetően a városhatár irányába a Dunyov István utcáig, a városközpont irányába pedig a Véső utcától lehet majd kényelmesen kerékpározni.
A BKK tervei szerint magas minőségű, irányhelyes, irányonként jellemzően legalább 2 méter széles kerékpársávok és kerékpárutak – úgynevezett bringasztrádák – létrehozásával újabb városrészeket lehet kerékpárral biztonságosan elérni. A fizikai elválasztás még vonzóbbá teheti a mindennapi kerékpározást.
Uniós forrásból épülnek a kerékpáros-fejlesztések
A Váci úti beruházás tervezése és kivitelezése a TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhat meg európai uniós forrásból. A BKK támogatási kérelme januárban kedvező elbírálást kapott, ezt megelőzően a társaság 2024 novemberében feltételes közbeszerzési eljárást indított a tervező kiválasztására. A helyi önkormányzatokkal, civil szervezetekkel, hatóságokkal, az útkezelőkkel és -üzemeltetőkkel folytatott egyeztetések a teljes tervezési folyamatot végigkísérik.
A kiviteli tervek az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása és az uniós forrás biztosítása esetén 2026 első felében készülhetnek el. A projekt kivitelezése várhatóan 2027 második felében zárulhat.
A Magyar Nemzet korábban arról írt: hatmilliárd forint pályázati pénzből még ebben a ciklusban megkezdődhet a budapesti kerékpárossztrádák tervezése, amelyek felváltják az ad hoc jelleggel felfestett, karókkal határolt főútvonali sávokat. Látványtervek ugyan vannak, de legkorábban 2027-re lehetnek meg az engedélyes és kiviteli tervek, majd 2028–2029-ben szakaszosan megépülhet a kerékpárossztráda a Nagykörúton, valamint a Váci út és az Üllői út bevezető szakaszán. Kérdés, hogy a kerékpáros-fejlesztés magában foglalja-e a Nagykörút teljes átépítését is, vagy csak a kerékpáros funkcióhoz tartozó fejlesztések valósulnak meg. Kőrösi Koppány városfejlesztési szakember szerint a bringasztrádák pontos műszaki tartalmáról jelenleg semmit sem lehet tudni.
A fővárosi elképzelés szerint a kerékpárossztrádák a közúttól fizikailag leválasztott, minimum két méter széles, kiváló minőségű, csomópontokban kiemelt és megnövelt biztonságú kerékpáros-útvonalak lesznek. Kőrösi Koppány szakember kitért lapunknak arra is, hogy a Nagykörút átalakításához felesleges addig hozzányúlni, amíg a teljes közműhálózatot nem újítják fel, nem cserélik ki.
Emlékezhetünk, hogy rendszeresek a komolyabb csőtörések, valamennyi közmű elavult a Nagykörút alatt.
Kőrösi a másik problémának azt látja, hogy ismét jelentős számú parkolóhelyet szüntetnek meg. A szakember kitért az úgynevezett multifunkciós sávokra is, ami azt jelenti: ugyanazt a sávot használja a biciklis, a gyermekét iskolába szállító szülő a megállásra, és az árut szállító jármű. A szakember szerint a multifunkciós sáv a rajzasztalon ugyan megold minden problémát, de a valóságban konfliktusokat okoz.
Borítókép: A Váci úti bringasztráda látványterve (Forrás: BKK)