Az épület minden részlete a századelő magyar iparművészetének remekét hordozta: Kernstok Károly homlokzati freskói, Róth Miksa üvegablakai, Zsolnay-csempedíszei és a magyaros motívumokkal átszőtt belső terek a nemzeti szecesszió mintapéldájává tették a házat.
Itt élt és alkotott Lechner Ödön, Mándy Iván és Négyesy László is – az épület falai között a magyar művészet és gondolkodás élvonalbeli alakjai hagytak nyomot.
Az idők azonban nem kímélték a házat. A második világháború után a lakásokat feldarabolták, a díszeket leverték, az ólomüvegeket kiverték, és az épület egyre mélyebb fizikai és esztétikai hanyatlásba süllyedt. Bár 2009-ben műemlékké nyilvánították, a védettség sem hozott megnyugvást: az épületet az elmúlt évtizedekben több rosszul kivitelezett, félbehagyott felújítás és statikai beavatkozás tette sebezhetővé.
A 4-es metró építése, a ház szerkezeti módosításai és a szakszerűtlen beavatkozások együttesen olyan statikai problémákat okoztak, amelyek az épület állékonyságát is veszélyeztetik. A Kárpát-medencei Művészeti Népfőiskola Alapítvány éppen ebben a kritikus helyzetben vásárolta meg a magyar állam anyagi segítségével az épület alsó két emeletét és a színháztermet: céljuk nem csupán a ház megmentése, hanem annak eredeti kulturális funkcióinak újraélesztése volt.
Az alapítvány nagyszabású projektje a ház teljes megújítását tűzte ki célul.
Terveik szerint a Gutenberg-ház a XXI. században ismét a művészetek, a közösség és a tudás találkozóhelye lehetett volna.
A projekt elképzelései szerint a ház alsó szintjein színház és kulturális központ működne, 270 fős nézőtérrel, rendezvényteremmel, művészeti galériával, bisztróval, benne egy irodalmi pódiumszínpaddal, valamint jegyirodával. A félemeletre vendégszobákat és előadótermet terveztek, hogy a fellépő művészek és meghívott előadók számára teljes értékű infrastruktúra álljon rendelkezésre. Az épület így egyszerre őrizte volna múltját és lépett volna át a jövőbe.
Az alapítvány szakmai koncepciója – amely a történeti értékek helyreállítását modern közösségi funkciókkal ötvözte – példát mutatott volna arra, hogyan lehet egy védett, mégis élő épületet megmenteni. A tervezett kortárs művészeti galéria, irodalmi bisztró és befogadó színház nem csupán a népfőiskola kulturális küldetését szolgálta volna, hanem a belváros egyik legfontosabb művészeti és közművelődési helyszínévé emelte volna a házat.






















