Nagy változások: erre kell figyelni 2026-ban az útdíjfizetésnél

A kormány 2026. január 1-jétől alapvető változásokat hoz az útdíjbeszedés szervezeti, informatikai és pénzügyi hátterében, melynek célja az úthasználatidíj-rendszer átláthatóbb, költséghatékonyabb és biztonságosabb működtetése. Az intézkedések értelmében a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) feladatait a Magyar Közút Nonprofit Zrt. veszi át, így az útdíjszedési, ellenőrzési és egyetemes szolgáltatói feladatok egy kézbe kerülnek, állami tulajdonú vállalatokon keresztül.

2025. 12. 18. 12:42
Fotó: Shutterstock
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövő év elejétől a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) eddigi közfeladatait a Magyar Közút Nonprofit Zrt. veszi át, azaz az útdíjszedési, útdíjellenőrzési és egyetemes útdíjszolgáltatói feladatok egy kézbe kerülnek a közútkezelőnél – jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). Közleményükben rámutattak, ezzel megteremtődnek az úthasználatidíj-rendszer, az útdíjrendszer üzemeltetésének és fejlesztésének átláthatóbb és költséghatékonyabb, ezzel együtt pedig biztonságosabb működési keretei. A változás egyik fontos célja, hogy idővel az útdíjbevételek közvetlenül a közútkezelés finanszírozását szolgálják.

Budapest, 2017. január 5.
Számítógépen vásárolható autópálya e-matrica kinyomtatható ellenõrzõszelvénye 2017. január 5-én.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
Számítógépen vásárolható autópálya e-matrica kinyomtatható ellenőrzőszelvénye 2017. január 5-én
Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

A kormány több, egymással szorosan összefüggő rendeletet fogadott el, mely intézkedések 2026. január 1-jétől alapvető változásokat hoznak az útdíjbeszedés szervezeti, informatikai és pénzügyi hátterében. Az a céljuk, hogy az üzemeltetés és fejlesztés átláthatóbbá és hatékonyabbá váljon, csökkenjenek a párhuzamos, felesleges fejlesztések, az állam nagyobb ellenőrzést gyakoroljon egy stratégiai jelentőségű rendszer felett, valamint biztosított legyen az uniós jogszabályoknak való megfelelés és a határokon átnyúló együttműködés.

A minisztérium közleményében hangsúlyozta, a most elfogadott rendeletek megszüntetik annak lehetőségét, hogy az útdíjrendszer kritikus informatikai működését magántulajdonú piaci szereplők végezzék.

Ennek részeként a NÚSZ Zrt. megvásárolja az i-Cell Mobilsoft Zrt.-t, amely az elektronikus útdíjrendszer fejlesztésében és üzemeltetésében eddig is kulcsszerepet játszott. 2026-tól az i-Cell – állami tulajdonú vállalatként – a Magyar Közút számára biztosítja az útdíjrendszer informatikai működtetését és fejlesztését. A társaság az elektronikus útdíjfizetési és tengelysúlymérési rendszerek mellett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelt megoldásainak – így az EKÁER-, az e-áfa- és az online számla rendszereknek –, valamint a nemzeti mobilfizetési rendszernek is a szállítója, továbbá szerepet vállal az egészségügyi informatikai rendszerek konszolidációjában.

A tárca tájékoztatás szerint a NÚSZ Zrt. 2026-tól új szerepet kap, mivel már nem lesz útdíjszedő. Koordináló szervezetként segíti majd a Magyar Közút és az i-Cell munkáját. Feladata az lesz, hogy szakmai, költséghatékonysági és célszerűségi szempontból véleményezze az informatikai fejlesztési és beszerzési igényeket, megelőzve a felesleges kiadásokat és párhuzamosságokat – írták.

A kormány nemcsak az állami irányítást erősíti, hanem a fuvarozók számára kulcsfontosságú szolgáltatásokat is stabilabbá teszi intézkedéseivel – hívta fel a figyelmet az Építési és Közlekedési Minisztérium. A KUPON Portfolió Kft. állami tulajdonba kerülésével megmarad és biztonságossá válik az utólagos (postpaid) útdíjfizetés, amely különösen fontos a fuvarozók likviditásának megőrzése érdekében. A SETECH Flotta Kft. megvásárlásával pedig az állam saját bevallási közreműködővel rendelkezik majd, csökkentve a piaci bizonytalanságokat egy olyan területen, amelyet gyakorlatilag minden fuvarozó igénybe vesz – olvasható az ÉKM közleményében.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.